שאלה:
תשובה:
עקב המצב הנוכחי, אופן ההנהגה בכל הקשור לתפילה ועניינים נוספים, יהיה שונה משאר שבתות השנה: מי שאין באפשרותו להתפלל בציבור, ישתדל להתפלל בשעה שהציבור בבית הכנסת שלו (ובמקרה שביהכנ"ס סגור, מניין אחר במקומו) מתפללים. ובכל מקרה יכוון לכלול את תפילתו בתפילות כלל ישראל -"כי ברבים היו עמדי". המתפלל ביחידות - יאמר אחרי 'כגוונא' את ההמשך 'ולומר' וכו' באמירת 'בואי בשלום' פונים לכיוון מערב, גם כאשר כיוון התפילה (כלפי ירושלים) אינו למזרח. המתפלל ביחידות, וכן ציבור המתפללים במקום לא קבוע, כגון בבתים וחצרות, או חדרים במבנה בית הכנסת שאינם משמשים בדרך כלל לתפילה – לא יאמרו 'ברכה מעין שבע'. באמירת תהילים כאשר אינה בציבור, אם לא מפסיקים בין ספר לספר, מומלץ לומר את ה'יהי רצון' רק בסיום אמירת ספר תהילים כולו. במצב הנוכחי, מותר להביא מראש ס"ת לבתים ומקומות שבהם יתפללו באופן זמני, אך ידאגו מראש למקום מכובד שמיועד לספר, ולכתחילה ידאגו לקרוא בו הן בשחרית ומנחה, והן באחד מימי השבוע הבא. כהוראת שעה, ניתן, כמו בשמח"ת, להוציא ס"ת לחדרים אחרים או לחצר בית הכנסת. במקרים כאלו עדיף להביא ס"ת אחד ולגלול אותו לפרשת החודש ולא לטלטל ב' ספרים. מי שלא יוכל לשמוע קריאת התורה, יקרא את פרשת השבוע ופרשת החודש (וההפטרה) מתוך חומש. לגבי השלמת הקריאה בשבת הבאה – כאשר יתבהר המצב, תפורסם ההלכה בנוגע לכך. התוועדות שבת מברכים, תיערך אצל כל אחד בקרב בני ביתו.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
קורונה בידוד שבת
3805