שאלה:
תשובה:
כיוון שהגלידה עשויה ממשקה שקפא, ולמעשה נוהגים שלא לברך על משקאות בתוך הסעודה, לכן יש מן הפוסקים שכתבו שגם על הגלידה שקפואה היטב אין לברך בתוך הסעודה. אלא שמדברי אדה"ז משמע שנחשבת כמאכל, שכן דבר שאין דרך לשתותו בבת אחת אלא מתעכב בפה מעט ועובר לעיסה כלשהי עד שנבלע אינו כמשקה אלא כמאכל. וכיוון שהגלידה באה רק לקינוח ולא להשביע אינה נפטרת בברכת הפת ולכן יש לברך עליה שהכל גם בתוך הסעודה.
נכתב ע"י הרב ליאור רוזנבוים
מקור: ראה שו"ע אדה"ז או"ח סקנ"ח ס"ח, וראה סדברה"נ פ"א ס"ט ופ"ח ס"ח (הגדרת מאכל), שו"ת קנין תורה ח"ד סי"ט (אין מברכים), שו"ת שבט הלוי ח"א סר"ה בהערות לסקע"ד ס"ז (גלידה כקינוח ולא כמשקה ומברכים בסעודה), וראה פס"ת סקע"ד ס"ג.
ברכות הנהנין גלידה
434