שאלה:
תשובה:
ראשית, ליתר דיוק זה לא רק בחב"ד אלא להנוהגים כמנהג בני אשכנז. יצוין שכבר בגמרא מסופר שרב המנונא לא כסה ראשו בטלית קודם שנשא אישה (קידושין כט, ב; וראה מג"א ס"ח סק"ג). רמז למנהג זה כתבו – שישנה סמיכות בין מצוות ציצית לנישואין, כפי שנאמר (דברים כב, יב): "גדלים תעשה לך על ארבע כנפות כסותך אשר תכסה בה"; "כי יקח איש אשה" (פירוש הרא"ש על התורה פ' תצא. רוקח סשנ"ג. תשב"ץ סתס"ב). יש שכתבו שהוא משום שמצוות ציצית עוזרת במיוחד להישמר ממראות והרהורים אסורים כאמור (במדבר טו, לט): "וראיתם אותו . . ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", ואחרי הנישואין מגיעים לטהרת המחשבה, כך שאי ההתעטפות בטלית קודם הנישואין משמשת לבחור כתזכורת לטהרת ראייתו ומחשבותיו (שו"ת דברי יציב או"ח סמ"ד). טעם נוסף על פי הסוד נכתב בספר "בני יששכר", ושם מבואר שההארה אלוקית לה זוכים ע"י ההתעטפות בטלית נעוצה בעבודת ה' מתוך שמחה, ולמדו חז"ל שרק מי שנשא אשה שרוי בשמחה (יבמות סב, ב) ומשום כך עד הנישואין אין מתעטפים בטלית (בני יששכר תשרי, מאמר יג, ס"ב). עם זאת, חשוב לציין כי גם למנהגנו בחורים כהנים בעת נשיאת כפים ואף בחורים המשמשים כשליח ציבור בעת אמירת סליחות מתעטפים בטלית (וראה אגרות קודש חט"ז ע' צח).
נכתב ע"י הרב שמואל מקמל
טלית נישואין
1310