שאלה:
תשובה:
בחודשי הקיץ יש להמתין לשבעה ימים מלאים מהמולד. ורק בחורף שיש חשש ממשי של עננים אז סומכים על מקצת שביעי.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: הנה נחלקו גדולי הפוסקים אימתי הוא תחילת זמן קידוש לבנה, והשו"ע [או"ח סי' תכ"ו] פוסק דזהו לאחר ז' ימים מהמולד והוא ע"פ תשובת הר"י גקטליא המובאת בב"י. ובזה גופא נאמרו ב' פרושים א. דכל הטעם לזה הוא ע"פ קבלה [כך נראית דעת הר"י גקטליא עצמו]. ב. דיש בזה גם טעם ע"ד הנגלה והוא שעד היום הז' פגימתה ניכרת וזהו גנאי ללבנה [כ"כ בשו"ת הרמ"ע מפענו סי' ע"ח ועוד]. והנה אדמו"ר הזקן בסידורו כתב 'ע"פ קבלה אין לקדש עד לאחר ז"י', וכבר העירו [בסידור שהוציא הר"י רסקין] שבזה שינה אדמו"ר הזקן מסידורי האריז"ל בהם לא כתבו שזהו ע"פ קבלה אלא רק כתבו שהמקור לזה הוא מקבלה. (ונראה שיש במחלוקת זו נ"מ בחו"ל האם צריך ז"י מזמן המולד בחו"ל או בא"י דבאם זהו עניין ע"פ קבלה י"ל שקשור לעצם המולד בא"י אך אם זה קשור למראה לבנה י"ל שצריך להיות החשבון כפי המקום בו נמצאים ויעל"ע). עכ"פ קיימ"ל שיש להמתין ז"י, אלא שנחלקו המקובלים האם ז"י אלו צריכם להיות שלמים או אף חלק מיום הז' סגי, דהנה השע"ת [שם] אות י הביא שהברכ"י הביא שבשו"ת הרמ"ע שם כתב שאי"צ ז' שלמים והברכ"י עצמו חולק שע"פ קבלה צריך ז"י שלמים ממש, אך ראה שם באשל אברהם [בוטאטש] שביאר שאכן כדברי הרמ"ע כן נכון ע"פ קבלה. וכשיטת הרמ"ע כ"פ גם הא"ר ועוד. אך מרבית המקובלים חולקים על זה וסוברים דבעינן ז"י שלמים כ"כ החיד"א ועוד. אלא שלמעשה כבר כתב בשער הכולל שהצ"צ וכ"ה הנהגת אדמו"ר הרש"ב, קידשו את הלבנה אף קודם ז"י בזמן שהיה חשש עננים, וכ"נ משיחת ש"פ נח תשנ"ב. ויש להאריך בזה.. אך נראה א"כ שבשעה שיש חשש עננים בודאי נכון וצריך לסמוך על שיטת ז"י שאינם שלמים היינו שכיוון שנכנסת חלק מיום הז' סגי, וכן היה מעשה רב אצל כ"ק אד"ש שכו"כ פעמים בקביעות כעין זה קדש את הלבנה במוצש"ק ליל ז׳. וכך גם אמר כ"ק בשיחת תרומה תשמ"ו שהיתה אז הקביעות כמו השנה - ראה סה"ש תשמ"ו ח"ב ע' 686-7. ועד"ז בהתוועדויות תשמ"ו ח"ב ע' 596: "און דערצו קומט אויך צו די מעלה וואס במוצאי שבת איז מען מקדש די לבנה, ווייל דאס איז שוין ז' ימים לאחרי המולד" (ואכן יצא לקידוש לבנה במוצש"ק) אך כשאין חשש עננים או שכחה וכיו"ב ראוי להקפיד על ז' ימים שלמים ממש ולא רק על חשבון השעות. (ולהעיר שדעת כו"כ מקובלים גם המסתפקים בימים שאינם שלמים דרוש לפחות 2/3 מהיום הז׳ היינו ח"י שעות). - וכך גם היתה הנהגת כ"ק אד"ש בכו"כ פעמים שהיתה קביעות כזו.
קידוש לבנה
452