
שאלה:
תשובה:
כיוון שחלקי האות או הציור מתחברים יחד לאותיות וציור שלם, אם מכניס לתוך מסגרת או שמשתלבים בחוזק, אין להרכיב בשבת משום כותב. ואם אין מכניס למסגרת ואינן משתלבים בחוזק, מותר. פאזלים היוצרים תמונות, הם חמורים יותר מלוחות אלו דלעיל, שהרי אין ההרכבה כהקרבה בעלמא של החלקים, אלא כרוכה במעשה אומן ומחשבה. אמנם בפאזלים שאינם נאחזים בכח ובקלות מתפרקים יש מקום להקל. עוד צריך להיזהר בזה - ובכל המשחקים מעין אלו - מאיסור 'בורר', שהרי כשנוטל את החלק שרוצה כעת בוררו ואם הוא 'לאלתר' הרי זה מותר, אך באם אין זה החלק שהיה חפץ בו אסור להניחו בצד.
נכתב ע"י הרב שמעון פרבר
מקור: ראה שו"ע אדה"ז או"ח סש"מ ס"ד, להקל בזה כהרמ"א בתשובה בסקי"ט בעניין ספר שכתוב עליו בראשי דפיו ובט"ז סק"ב, דכיוון שאפשר לקרבן ולהפרידן בקל ואינו עושה שום מעשה כתיבה ומחיקה כי כתיבתן קיימת, ליכא איסור בזה, וראה שש"כ פט"ז סכ"ג, חוט שני פ"כ סק"א שהוא הדין לגבי מגנט. אמנם תלוי בחוזק המגנט, שאם מתפרק בקל אין בו איסור וכמו פאזל של תינוקות, כמובא בכמה פוסקי זמננו ומהם שו"ת באר משה ח"ו סכ"ו. וראה פס"ת סש"מ אות ט ואות יט ובהערה 175, וסשי"ט אות כה ובהערות.
508