שאלה:
תשובה:
בעת התגלות משיח יש לברך שתי ברכות: חכם הרזים ושהחיינו. אלו הברכות שיברכו על ראיית מלך המשיח עצמו, אך יתכן שיברכו ברכות אחרות על הגאולה ותחיית המתים.
נכתב ע"י הרב שמעון פרבר
מקור: א) ברכת חכם הרזים יברכו בראיית פני משיח, מצד מעלת המשיח עצמו (ע"פ טור או"ח סי' רכ"ד). יש הסוברים בדעת הרמב"ם, שיברכו ברכה זו רק בארץ ישראל. לשיטתם יתכן שיברכו באותו רגע גם על הצטרפות ששים רבוא מישראל יחד. ב) ברכת שהחיינו גם יברכו בעת ההתגלות, על השמחה בראיית פניו. במכ"ש מחבר שלא ראוהו שלושים יום (וראה שיחת ליל שמח"ת תשמ"ט ושיחת ש"פ תזו"מ תנש"א). ג) ברכות "שחלק מחכמתו" ו"שחלק מכבודו" מסתבר שלא יברכו על משיח, בהתאם לדברי כ"ק אד"ש מה"מ על ברכת "שחלק מחכמתו" ש"רבי הוא למעלה מזה" (ראה יומן ד' שבט התש"י נדפס בשיחות קודש תש"י). מלבד זאת, נחלקו האחרונים האם המברך חכם הרזים ואחר כך ברכת שחלק מחכמתו, אם אין זו ברכה לבטלה, כיון שכבר נכללה ברכה זו בברכת חכם הרזים. ד) ברכת גאל ישראל אינה ברכה השייכת לראיית פני משיח. יתכן שמי שישמע את תקיעת השופר וטרם יחזה בפני משיח יוכל כבר לברכה, לאידך יתכן שגם בהתגלות לא יברכו עד שיגיעו לארץ ישראל וכדומה, כמו כן יתכן שכיון שכבר בירכו בתפילה את ברכת גואל ישראל המכוונת גם על הגאולה האמיתית והשלימה (תהליך הגאולה), לא יברכו שוב (ע"פ שיחת כ"ק אד"ש נדפס בשיעורים בספה"ת ח"ג עמ' 1277). ה) ברכת מחיה המתים לא יברכו על מלך המשיח, אף שדומה לחבר שלא ראוהו י"ב חודש, משום שלא שייכים בו הטעמים לברכה זו. וראה בהרחבה בקובץ ברכות ההתגלות לרב מ"מ פרבר
גאולה ברכות
1281