שאלה:
תשובה:
אמנם מקובל אצל חסידים כי נהוג כיום שבג' התעניות שקודם הבר או הבת מצוה מתענים כל היום אפילו בתענית מדברי סופרים (כמובן רק אם הם מספיק חזקים והצום קל להם). אולם לא נמצא מקור ברור למנהג זה ואדרבה מדברי אדה"ז והצ"צ לא משמע כן, ולכן למעשה - זה לא חובה, וכן משיחת הרבי משמע שלא מתענים לפני הבר מצווה. כאן המקום להדגיש שאמנם אין חיוב תענית, אך אסור לתת להם מעדנים ומיני מתיקה ביום התענית, ולא רק בגיל זה אלא אפילו לילדים קטנים.
נכתב ע"י הרב משה קורנווייץ
מקור: ראה שו"ע אדה"ז או"ח סתרט"ז ס"ט: "בשאר תעניות שאינן אלא מד"ס אין צריך להתענות אא"כ ידוע שהביאו ב' שערות", לאפוקי מדעת משבה"ל אות רעג דס"ל שמעיקר-הדין חייבים אלא שהקלו מפני הסכנה. וראה בשו"ת כולו מחמדים סל"ט, אך כ"ז דלא כשיטת אדה"ז הנ"ל, וראה שם סי"א שאף ביוה"כ אין נוהגים שמשלימים את התענית קודם הבר-מצווה, וראה בשו"ת צ"צ או"ח סס"ב שהקל אף אחר הבר-מצווה עיי"ש, וראה משנ"ב סתק"נ סק"ה, הקטן והלכותיו פכ"ו אות יד וש"נ, וראה צי"א ח"ט סכ"ז. וראה הליכות שלמה דני תעניות פי"ג ס"ג, ארחות הלכה 11, דברי פנחס (מייערס) סמ"ד. ואף שהוזכר מנהג זה בנטעי גבריאל יוה"כ פל"ו ע' רמז, מ"מ נראה דחזר וכתב בספרו דיני בר מצווה פכ"ז ע' קצב שאי"צ להתענות כלל קודם הבר-מצווה. ולהעיר מלקו"ד ח"א ע' קח, שהתענית הראשונה של כ"ק אדמו"ר מוהיי"צ היתה י"ז בתמוז לאחר שהיה כבר בר-מצוה ואז אמר לו אדמו"ר הרש"ב 'התענית הראשון צריך להתענות, לא להצטמק', ואפשר שאין ראיה מזה דשם מיירי מתענית הראשון שבתורת חיוב. ובשיחת פרשת תצווה תש"מ, דן הרבי בקביעות של פורים ביום ראשון, שתענית אסתר מוקדמת לחמישי - האם קטן שהגדיל בין חמישי לשבת חייב לצום. וכותב שזה דיון מאוד חשוב, כי אם יהודי זה עדיין אינו גדול ואינו צריך לצום על פי תורה - אסור לו לצום, כיון שאסור לו לצער את גופו.
תענית ציבור קטן חינוך
1874