שאלה:
תשובה:
נאמר בגמרא: "טעו ומדכרי דחול בשבת .. גומרין כל אותה ברכה". כלומר, הטועה בשבת והתחיל לומר את תפלת החול בתפלת עמידה, עליו לסיים את אותה הברכה שהתחיל, משום שמעיקר הדין היה ראוי שגם בשבת יתפללו תפלת שמו"ע כמו בחול, ורק שיזכירו בה עניין שבת, כמו שעושים בראש חודש ובחול המועד; אלא שמפני כבוד השבת לא הטריחו לומר את כל הברכות האמצעיות ותקנו במקומן ברכת קדושת היום – שבת או יו"ט. על כן, אם התחיל בתפילת שחרית את ברכת "אתה חונן.." - אף שאמר רק את המלה "אתה" כשכוונתו לברכת "אתה חונן" - עליו לסיימה, משום שכאמור מעיקר הדין היה ראוי לקבעה אף בשבת או ביו"ט. אבל אם זכר ששבת ורק מתוך הרגל אמר "אתה" יכול לתקן. אולם בתפילת ליל שבת בה אומרים "אתה קידשת", או במנחה בה אומרים "אתה אחד", אף שכוונתו לומר "אתה חונן", כיוון שאמר רק "אתה" יכול להמשיך בברכת השבת. ובתפלת מוסף אפילו אם התכוון לומר "אתה חונן" מפסיק אפילו באמצע הברכה, שבמוסף לא תקנו י"ח ברכות גם בחול, והראיה שבר"ח שחל בחול לא אומרים במוסף י"ח ברכות. ומובא שהאומר תפלת חול בשבת עליו לפשפש במעשיו ולהרהר בתשובה.
נכתב ע"י הרב שמואל מקמל
מקור: ברכות כא, א, טוש"ע וו"כ ושו"ע אדמוה"ז או"ח סרס"ח ס"ב ואילך, של"ה מס' שבת נר מצוה קלג, א סוד"ה "כתב אבא מורי", שו"ע אדמוה"ז שם ס"ה.
שבת תפילה טעות בתפילה תפילת שמונה עשרה
946