שאלה:
תשובה:
מובא בגמרא שרב יהודה ברך שהחיינו "אקרא חדתא", כלומר כשהיה רואה דלעת חדשה. וכן נפסק להלכה שהרואה פרי חדש שהבשיל וניכר בו שמתחדש משנה לשנה או אפילו פעמיים בשנה, ונהנה בראייתו מברך "שהחיינו". ודנו הפוסקים אודות מיקומה של ברכת "שהחיינו". יש שכתבו שיברך לאחר הברכה קודם האכילה ואין הדבר מהווה הפסק בין הברכה לאכילה, כפי שלמדים מברכת "שהחיינו" על המצוות המתחדשות מזמן לזמן. אלא שלמעשה פוסק אדמוה"ז שיברך "שהחיינו" תחלה ואח"כ ברכת הפרי. ובטעם הדבר ביארו הפוסקים שברכת "שהחיינו" תלויה מעיקר הדין בראייה ולא באכילה. וכיון שמתחייב בה מיד עם ראיית הפרי, יש לברך אותה תחילה, קודם לברכת האכילה.
נכתב ע"י הרב שמואל מקמל
מקור: עירובין מ, ב, טוש"ע ונ"כ או"ח סרכ"ה, פמ"ג שם א”א ס”ק ז, סדר ברכת הנהנין פי"א סי"ב -טו, ערוה"ש סרכ"ה, ס"ה, מנהגי חת”ס ס"ז, ס"ט ע’ לח, מ"ב שם סקי"א
ברכות ברכת שהחיינו
1950