שאלות אחרונות

שאלה:
תשובה:
מנהג חב"ד שכולם אומרים את הנוסח כפי שהוא בכל מצב, כי מלבד הפירוש הפשוט, יש גם פירוש רוחני, שנוסח הרחמן מכוון לעשר ספירות וכל אחד מהרחמן שייך לספירה אחרת.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ספר המנהגים עמ' 22 ובשוה"ג שם.
תפילה וברכות ברכת המזון
11
שאלה:
תשובה:
מותר לשחק בדומינו בשבת, ואין במשחק עצמו חשש בורר, אך בסיום המשחק אין למיין את הקלפים או אבני המשחק אלא לצורך משחק נוסף כעת.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה שבת כהלכה פי"ב הע' רלג שקרוב לומר שאי"ז כלל בגדר תערובת, וכן הוי כהוצאת פסולת מפסולת, כי גם את שאר הקלפים רוצה לסלק בהמשך. וע"ע ספר 'הלכה למעשה – שבת' בהוצאת מכון הלכה חב"ד ח"ג פי"ח ס"ט-יב. וסעיף עד ובהערה 79 שם.
שבת משחקים בשבת מלאכת בורר
63
שאלה:
תשובה:
לילדים קטנים מותר לשחק בלגו גדול בשבת כיוון שדרכו של המשחק שמפרקים אותו בתום המשחק, אך ראוי לגדולים להימנע מכך.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה שו"ע אדה"ז או"ח סשי"ג סכ"א: "ולא אסרו בנין עראי וסתירתו אלא כשאינו עשוי על מנת לסותרו בשבת עצמה" היינו שכל שסותרו בשבת עצמה אין בו כל גדר בנין - וא"כ ה"ה שמשחקי ילדים אינם בגדר קבוע, וכן כתב בדבריו בציץ אליעזר (חי"ג ס"ל). וראה ספר 'הלכה למעשה – שבת' בהוצאת מכון הלכה חב"ד ח"ג פי"ח סמ"ט ובעיונים שם סי' סו.
שבת משחקים בשבת מלאכת בונה
119
שאלה:
תשובה:
מותר להזכיר את שם אביו או אמו כדי להתפלל לרפואתם או ללמוד לזכותם.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה פסקים ותשובות סי' ר"מ סי"א ובהנסמן שם.
כיבוד הורים
8
שאלה:
תשובה:
אף שבשלחן ערוך הובא לברך על ירושה - שהחיינו כאשר הוא היורש היחידי והטוב והמטיב כשיש עוד יורשים - בפועל מכמה טעמים לא מברכים.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע או"ח סי' רכ"ג ס"א, נימוקי או"ח שם, תשובות והנהגות ח"ב או"ח סי' ק"מ.
תפילה וברכות ירושה
7
שאלה:
תשובה:
אם זה לא בפני האם, נוהגים להקל בכך, אפילו אם השם אינו נפוץ.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע יו"ד סי' ר"מ ס"ב ובש"ך ס"ק ג', שו"ת אג"מ יו"ד ח"א סי' קל"ג, פסקים ותשובות סי' ר"מ אות י"ב.
כיבוד הורים
162
שאלה:
תשובה:
כן. ולפחות לעדכן את סדרני החנות היכן נמצאת העגלה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע חו"מ סי' תכ"ו (מצות השבת אבידה היא גם לפני שזה נאבד, על מנת שהאדם לא יאבד את החפץ)
השבת אבידה
408
שאלה:
תשובה:
לא קוראים תהילים אחרי ברוך שאמר עד אחרי סיום תפילת שמונה עשרה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' נ"ד ס"ג, שו"ת באר משה ח"ג סי' כ' אות ח'.
תפילה וברכות הפסק בתפילה תהילים
75
שאלה:
תשובה:
בקריאת שמע וברכותיה, יש לעצור ולענות (למעט בפסוק הראשון של קריאת שמע ופסוק ברוך שם) אמן יהא שמיה רבא ואמן של דאמירן בעלמא, וכן ברכו.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' ס"ו ס"ב וס"ה, פסקי הסידור הל' תפילין ד"ה מי שאין,
תפילה הפסק בתפילה ערבית קריאת שמע ברכות קריאת שמע
437
שאלה:
תשובה:
אפשר לעשות מנין בלי קריאת התורה, על מנת לקרוא בתורה חייב שיהיו שישה שלא שמעו את הקריאה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: מנח”י ח”א סי’ ס”ה, א”א בוטשאטש סי’ ס”ט
תפילה קריאת התורה
639
שאלה:
תשובה:
תפלת התשלומין נתקנה רק כהשלמה לתפלת העמידה, משום שתפלה היא בקשת רחמים, והלוואי שיתפלל האדם כל היום. אולם לגבי יתר קטעי התפלה כגון פסוקי דזמרה וברכות קריאת שמע לא תקנו תשלומין; ומי שאיחר זמן קריאת שמע, אף שהפסיד שכר מצוות קריאת שמע בזמנה, יקרא אותה שלא בזמנה בכדי שיקבל עליו עול מלכות שמיים, אך אם עברה עונתה כגון שלא קרא קריאת שמע כל יום והגיע הלילה, לא ישלימה.
נכתב ע"י הרב ליאור רוזנבוים
מקור: שו"ע אדה"ז או"ח סנ"ח ס"י-א.
קריאת שמע
482
שאלה:
תשובה:
אומרים, כי כבר הסתיימו ימי התשלומים לשבועות.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"ד מוצאי ר"ח שאומרים תחנון כיוון שכבר התחיל היום הבא, ע"פ שיחת פסח שני תשמ"ג, התוועדויות תשמ"ג ח"ג ע' 1414 ואילך
ימי התשלומין קריאת שמע שעל המיטה תחנון
207
שאלה:
תשובה:
מביאים סידור אחר, ללא דיבור וללא הליכה מיותרת אלא מה שנצרך, וממשיכים את התפילה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סימן צו סעיף ב.
תפילה הפסק בתפילה
591
שאלה:
תשובה:
מותר להסתכל באלבום תמונות, אך יזהר לא לעיין בכיתוביות שמתחת לתמונות.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה שו"ע אדה"ז או"ח סש"ז סכ"ט-ל שאסור לעיין בכתב שתחת הדיוקנאות, אף ללא קריאה, משום גזירת שטרי הדיוטות. וראה ספר 'הלכה למעשה – שבת' בהוצאת מכון הלכה חב"ד ח"ג פי"ח ס"א וראה בעיונים שם סי' נט.
שבת קריאה בשבת
470
שאלה:
תשובה:
ביום שישי אחר חצות, בכתבי האריז''ל משמע שנכון לטבול אחר אמירת שמו''ת.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סימן רפה סעיף ו, של"ה מסכת שבת פרק נר מצוה (קלא, א) ד"ה ומקודם הטבילה
ערב שבת לימוד תורה
720
שאלה:
תשובה:
אין שום בעיה לשנות את דעתך וללכת למקום אחר, כששאל ענית לו את האמת כפי שהיה בדעתך באותו זמן.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' קנ"ו ס"ב.
שקר
104
שאלה:
תשובה:
יש שכתבו שניתן להשלים את ברכת שהחיינו בכל ימי התשלומין, אך יש שכתבו שלא ניתן, ההכרעה למעשה היא שלא ניתן להשלים מצד ספק ברכות להקל, אמנם טוב ונכון לברך על פרי חדש ולברך שהחיינו בלי ספק.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: באה"ט סי' תע"ג ס"א, פרמ"ג א"א שם ס"ק א', וראה לוח יומי הלכה למעשה - הרב ברוין.
חג השבועות ברכת שהחיינו ימי התשלומין
150
שאלה:
תשובה:
אכן רצוי להשלים.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שיחת ערב חגה"ש תשמ"ו (התוועדויות תשמ"ו ח"ג עמ' 472).
ספירת העומר לימוד תורה
113
שאלה:
תשובה:
כן מתענה, מלבד באיסרו חג שבו אסור להתענות.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תצ"ד סי"ט, וראה מג"א סי' תקע"ג
חתן יום החופה תענית ימי התשלומין
579
שאלה:
תשובה:
מותר, רק באסרו חג אסור להתענות בשאר ימי התשלומין אין בעיה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תצ"ד סי"ט, וראה מג"א סי' תקע"ג
חג השבועות ימי התשלומין תענית
234
שאלה:
תשובה:
כן, אם הבשרי עצמו יהיה אחרי שעה מהחלבי, ובכל אופן אין לאכול באותה ארוחה בשרי וחלבי, אלא יש לברך ברכה אחרונה על אכילת החלבי, לפני התחלת הארוחה הבשרית.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ ש"ך סי' פ"ט ס"ק ג', דגול מרבבה שם
כשרות בשר וחלב המתנה
1778
שאלה:
תשובה:
גם בסעודת הלילה יש להקפיד לאכול בשר כבכל יו"ט, דחיוב השמחה [מדאורייתא] הוא הן ביום והן בלילה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ השערי תשובה ריש סי' תקכ"ט, כמגן אברהם בסי' תקמ"ו.
אכילת בשר מאכלי חלב חג השבועות
1328
שאלה:
תשובה:
מנהג קדום קיים בתפוצות ישראל, לאכול בחג השבועות מאכלי חלב, והרבה טעמים נאמרו בזה. אלא שיחד עם קיום מנהג זה יש לזכור כי ישנו חיוב לאכול בשר בחג, שכן אמרו חכמים: "אין שמחה אלא בבשר", ונפסק להלכה שלמרות שעיקר מצוות שמחה היא בבשר שלמים, עדיין יש מצווה גם כיום באכילת בשר, נוסף על המנהג לאכול מאכלי חלב. ולמעשה, נהוג שאת מאכלי החלב אוכלים ביום חג השבועות לאחר הקידוש, לאחר סיום אכילת מאכלי החלב מברכים ברכה אחרונה וממתינים שעה, רוחצים את הידיים היטב על מנת להסיר את מה שנדבק בידיים ממאכלי החלב, מחליפים מפה, ואוכלים סעודת יום טוב בשרית.
נכתב ע"י הרב יוסף אברהם פיזם
מקור: ראה פסחים קה, ב. יצויין כי איסור אכילת בשר בחלב קשור במיוחד לחגים, שכן איסור זה נאמר בתורה בפרשת המועדות, מפני שברגל היו רגילים לאכול בהמות רבות, לכן הזהירה התורה דווקא במקום בו הדבר שכיח ביותר. אולם לחג השבועות יש זיקה מיוחדת לאיסור אכילת בשר בחלב. וראה כלבו סנ"ב (ושם "דבש וחלב". וראה שה"ש ד, יא דב"ר ז, ג שהתורה נמשלה לדבש וחלב). טוש"ע ונ"כ או"ח סתקכ"ט. ש"ך יו"ד ספ"ט ס"ק טז. פמ"ג שפתי-דעת שם סק"ז. שו"ע אדה"ז או"ח סתקכ"ט ס"ז. סתצ"ד סט"ז וראה של"ה (מסכת שבועות קפ, ב). וראה התוועדויות תשמ"ג ח"ג ע' 1579, שהוא שבחם של ישראל שלהם ניתנה התורה ולא למלאכי השרת שלא הקפידו על אכילת בשר וחלב, כפי שמצינו בתורה בנוגע למלאכים שבאו אל אברהם. וראה ספר הלכה למעשה חג השבועות (בהוצאת מכון הלכה חב"ד) ע' 112.
מאכלי חלב סעודת החג חג השבועות
637
שאלה:
תשובה:
נוהגים לטבול קודם התפילה, אף שטבלו כבר בעלות השחר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: הלכה למעשה שבועות פ"ט ס"ב
מקוה חג השבועות
1180
שאלה:
תשובה:
מצוה על האדם להסתפר בערב יום טוב שלא יכנס לרגל שהוא מנוול, בפרט בערב חג שבועות אחרי שלא הסתפרו כל ימי הספירה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תקכ"ט ס"ב, וראה שם סי' ר"ס ס"א
תספורת חג השבועות
2738
שאלה:
תשובה:
נוהגים להיות ניעורים כל הלילה ולעסוק בתורה עד עלות השחר. בעניין זמן 'עלות השחר', הדעה המקובלת היא – כדברי הגר"ח נאה שהוא 120 דקות לפני 'הנץ החמה'. וכך ניתן לנהוג למעשה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תצ"ד ס"ג, ראה ספר 'שיעור מקוה' ע' קפד. עיי"ש, בעניין זה ישנם כמה דיעות בין רבני אנ"ש, וראה ב"אוצרות ירושלים" חלק עה סתשצא ע' תתשצה־ז, קובץ יגדיל תורה שנה עשירית חוברת ג (ע) סמ"ה, קובץ רז"ש עמ' 172 ואילך, קובץ יגדיל תורה שנה עשירית, חוברת ד (עא) סי' נט. וראה שיעורי ציון להגרא"ח נאה ע' עד (אות לז ובהערה 15).
תיקון ליל שבועות חג השבועות
1821
שאלה:
תשובה:
גם יחיד צריך לחכות, לכתחילה אם אפשר בקלות, כשיעור זמן שלוקח בבית הכנסת לשליח ציבור להגיע עד קדושה, ואם לא או במקרה שצריך להתפלל תפילת תשלומין, או שחוזר כדי לשבת לנפילת אפיים, מספיק להמתין זמן של הליכת ארבע אמות.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סע' קכ"ג ס"ג.
תפילה וברכות תפילת שמונה עשרה
100
שאלה:
תשובה:
לא, אין להכין כלום משבת לחג,כשם שאסור להכין משבת לחול.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תצ"ד סי"ד
שבת יום טוב
410
שאלה:
תשובה:
אם הקרם כיסה את כל האותיות, האותיות הן מחוקות ועומדות ומותר לאכול את העוגה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שו"ע אדה"ז סי' ש"מ ס"ד
שבת מלאכת מוחק
905
שאלה:
תשובה:
אין בעיה להכין חלה או עוגה שכולה בצורה מסוימת לשבת או לחג, הבעיה היא לאכול עוגה שכתובים עליה אותיות או ציורים, אך עוגה שהיא עצמה עשויה מציור מותר לאוכלה (וכן המנהג פשוט בכמה קהילות שמכינים חלה בצורת מפתח או דג).
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' ש"מ ס"ד, שם סי' תנ"ח ס"ז, שם סי' ת"ס ס"ט, קצוה"ש סי' קמ"ד בדה"ש ס"ק ג', שבת כהלכה פרק עשרים סע"ג - ע"ה ובהערה קפ"ה וביאורים אות ל"ב,
שבת יום טוב מלאכת מוחק חג השבועות
1376
שאלה:
תשובה:
לא, רק בערב חג כמו כל שנה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: פע"ח שער כ"ב ס"ז, ספר המנהגים עמ' 44.
חג השבועות תספורת
385
שאלה:
תשובה:
באופן זמני, מותר לישון שם.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע יו"ד סי' רפ"ו סכ"ב
מזוזה
418
שאלה:
תשובה:
אסור.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה שו"ע אדה"ז או"ח סש"מ סי"ד. וראה שו"ת שבה"ל ח"ט סע"ח. וראה ספר 'הלכה למעשה – שבת' בהוצאת מכון הלכה חב"ד ח"ג פי"ח סי"ז ובעיונים שם סי' סא.
שבת משחקים בשבת
268
שאלה:
תשובה:
אם מניח שקף מתחת לקלף הנראה באמצעות האור וכותב על פי זה אין בעיה, אך להניח שבלונה בצורת האותיות מעל הקלף זה בעיה בכל מצב, בודאי אם רק שופך דיו שתתמלא לבד האות, פסול, מאחר ואין כאן כתיבה כלל, אלא אפילו אם כותב אות אות רק שכותב לפי השבלונה, יש בעיה מאחר ופעמים רבות חלק מהאות תכתב על השבלונה והאות שיצאה בפועל זו לא האות המדויקת שכתב הסופר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שו"ע אדה"ז סי' ל"ב סכ"ב - כ"ג, וראה קובץ לשכת הקודש חלק ב'.
ספר תורה כתיבת סת"ם
157
שאלה:
תשובה:
אין לברך. ובכלל, אין להשהות אותם בחדר, ויש לשפכם בהקדם האפשרי.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' ד' ס"ט, כה"ח שם ס"ק ל"ב. בא"ח פרשת תולדות ס"ח - ט'.
נטילת ידיים ליד המיטה ברכות
295
שאלה:
תשובה:
זה מנהג כללי בעם ישראל, וגם בחב''ד נהגו בו.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: פדיון הבן כהלכתו פ"ח ס"ה, שבח הברית ח''ג פ"ד ס"ב.
פדיון הבן
851
שאלה:
תשובה:
לא, המנהג שהנער עולה בשני חמישי או מנחה בשבת, ואין מנהגינו לעלות למפטיר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: אג"ק כרך י"ז עמ' פ"ז.
בר מצווה קריאת התורה
1143
שאלה:
תשובה:
המגן אברהם הביא את דברי רב הונא שמאכל הראוי לאדם לא יביא לבהמה. לכן אם נשאר אוכל ממש, ראוי במידת האפשר לשמור ולהשתמש בהם בימים הקרובים וכדומה, אבל שאריות מועטות או מלוכלכות שלא ראויים לאכילה, אפשר להביא לבהמות חיות או ציפורים ללא חשש. והמקל לתת להם גם מאכלים טובים הראויים לאדם יש לו על מי לסמוך.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: גמרא תענית דף כ, מג"א סי' קע"א ס"ק א', משנ"ב שם ס"ק י"א. (הביא שהא״ר הסתפק אם הלכה כרב הונא, והמחצית השקל היקל בזה אם זה מה שיש לו לתת להם, והביא שלכאורה ע"פ זה מנהג העולם להקל לתת פת לציפורים).
בל תשחית בעלי חיים
493
שאלה:
תשובה:
אם מערבים משהו בתוכו, מותר. כמו כן, אפשר להניח בתוכו חתיכות קטנות של ירק וכדומה ואח''כ להוציאן.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שוע"ר הלכות שמירת הגוף והנפש ס"ז
מאכלי סכנה
1169
שאלה:
תשובה:
כ"ק אד"ש עורר על כך וביקש ב'בקשה נפשית' - אשר מכיוון שבימים אלו מודגש ענין האחדות, לכן יעשו התוועדויות של אחדות בשבת ערב ראש חודש סיון בעלות המנחה, או בימים הסמוכים לחג השבועות. על פי זה נהגו אנ"ש לערוך התוועדויות של אחדות בכל שנה, כהכנה לראש חודש סיון וחג השבועות. עיקר מטרת ההתוועדות היא עניין ה'אחדות' כפי שמודגש בשיחה. לשם כך, לא נוגע כל כך הזמן והעיתוי - האם היא תיעשה בשבת הסמוכה לחג השבועות, או בשבת הסמוכה לראש חודש סיון - אלא העיקר שתיעשה כפי רצון כל הקהל באופן שיוסיף באחדות ואהבת ישראל.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: התוועדויות תשמ"ו ח"ג עמ' 366, לקו"ש חכ"ח עמ' 239.
חג השבועות אהבת ישראל שבת התוועדות
529
שאלה:
תשובה:
כן, בודאי שיש עניין לספור כל ערב גם אם החסיר ימים מאחר ויש אומרים שכל יום זו מצווה נפרדת שאינה תלויה בספירת הימים שלפניה, אלא שיש אומרים שהספירה כן תלויה בימים שלפניה, ולכן למעשה יש לספור בלי ברכה, וטוב לשמוע את הברכה מאחר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תפ"ט סכ"ג - כ"ד
ספירת העומר
829
שאלה:
תשובה:
במיץ אין בעיה, משום שאינו נחשב לפרי עצמו ולכן גם לא מברכים עליו "שהחיינו"
נכתב ע"י הרב שלמה הלפרן
מקור: ע"פ סדר ברכות הנהנין פ"ו ס"ט
ברכת שהחיינו ספירת העומר מנהגי אבילות
646
שאלה:
תשובה:
לא, אין הבדל בין נישואים ראשונים לשניים לעניין זה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תצ"ג ס"א, נט"ג הל' פסח ח"ג פמ"ח ס"ג
ספירת העומר נישואין מנהגי אבילות
1011
שאלה:
תשובה:
אכן. כדברי רבינו בסידור שזה מצווה מן המובחר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תפ"ט ס"ג, סידור אדה"ז סדר ספירת העומר, קיצור שו"ע סי' ק"כ ס"א
ספירת העומר
557
שאלה:
תשובה:
חלק מכבוד הקודש, הוא איסור הפניית הגב, כך מצינו בכהן הגדול שהיה יוצא כשפניו אל הקודש. וכתבו הראשונים "ולא יחזיר אחוריו לס"ת אא"כ היה גבוה ממנו עשרה טפחים", וכך נפסק להלכה בשו"ע. וכתבו הפוסקים שאף אין לסדר מקומות כשגבם כלפי ארון הקודש. אולם ניתן להקל לצורך הלימוד ובפרט בעת מסירת שיעור בהיכל בית הכנסת כשפני הדורש אל הקהל ואחוריו כלפי ארון הקודש. מפני שהארון הוא רשות בפני עצמה, וגם משום שאין מניחים שם את הכיסא בקביעות, אלא רק בשעת הלימוד. אך כשמתאפשר נכון שלא לשבת ממש בסמיכות לארון הקודש כשהגב כלפיו, ואף בעת דרשה נכון להטות מעט ולא להפנות גב ממש.
נכתב ע"י הרב שמואל מקמל
מקור: יומא נג, א, רמב"ם הל' ס"ת פ"י, ה"י, תשובת הרמב"ם פאר הדור ע"ח, שו"ע יו"ד סרפ"ב, ס"א, ט"ז שם סק" א, ואו"ח סק"נ, סק"ב, שו"ת מנח"י ח"ה ע"ח, צדקה ומשפט פט"ז הערה ל
בית כנסת ארון קודש ספר תורה
1174
שאלה:
תשובה:
מצות התפילה ודאי תישאר. רק שהתפילה תהיה בעיקר שבח והודאה על כל הטוב, ולדוגמא: במקום את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח, יאמרו נודה לך על שהצמחת קרן דוד.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: מדרש רבה – ויקרא ט, ז, ספר הליקוטים צ"צ (כ-ל) עמ' תרע"ד, המבי"ט בספר בית אלוקים שער היסודות פרק ס"א,
גאולה תפילה נוסח התפילה
1118
שאלה:
תשובה:
כן, יחליף אותו אדם אחר ויתחיל מתחילת הברכה שעצר בה הקודם, ואם נעצר באמצע אחת משלושת הברכות הראשונות (עד הא-ל הקדוש) יתחיל מתחילת התפילה, ואם באחת משלושת הברכות האחרונות יתחיל מרצה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' קכ"ו ס"ב
תפילה חזרת הש"ץ טעות בתפילה
482
שאלה:
תשובה:
עלונים ועיתונים שעיקרם חדשות וכדומה, אין לקרוא בהם בשבת.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה ספר 'הלכה למעשה – שבת' בהוצאת מכון הלכה חב"ד ח"ג פי"ח ס"ג.
שבת קריאה בשבת
576
שאלה:
תשובה:
אסור לעשות הגרלה בשבת, גם לא לצורך חיזוק לימוד אבות ובנים או מסיבות שבת וכדומה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע ורמ"א סשכ"ב ס"ו, וראה שם במ"א ס"ק ט. וראה בשו"ת שבט הלוי ח"ט סוף סי' עח. מעדני יו"ט ח"א סי' סב. וראה ספר 'הלכה למעשה – שבת' בהוצאת מכון הלכה חב"ד ח"ג פי"ח סכ"ה וראה הע' 22-3 שם.
שבת גורל
306
שאלה:
תשובה:
אין צורך, מפרישים רק מרווח ולא על החזר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שו"ע יו"ד סי' רמ"ט ס"א (שצריך להפריש מעשר רק מרווח)
מעשר כספים
700