שאלות אחרונות

שאלה:
תשובה:
יש דיעות שניתן לברך גם אחר חודש ניסן, אך מנהג חב"ד שמברכים רק בחודש ניסן.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה שערי הלו"מ ח"א עמ' ר"כ
חודש ניסן ברכת האילנות
766
שאלה:
תשובה:
הברכה אינה מעכבת את המצווה, ולכן כאשר ספר בלי ברכה יצא ידי חובת המצווה, וכבר אינו יכול לחזור ולברך.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: רמב"ם הל' תמידין ומוספין פ"ז הלכה כ"ה, שו"ע אדה"ז סי' כ"ה סי"ז, שם סי' תפ"ט סי"ד
תפילה ספירת העומר
28
שאלה:
תשובה:
אף שבספירת העומר נהוג שאין מברכים שהחיינו מלבד בשבת, כשחל פדיון הבן בימי ספירת העומר יברך שהחיינו ולא יפסיד את המצווה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שו"ע או"ח סי' תקנ"א סי"ז
ספירת העומר פדיון הבן ברכת שהחיינו
590
שאלה:
תשובה:
לכתחילה יש לספור אחרי צאת הכוכבים (ובכל מקרה המנהג שלא להתפלל ערבית לפני צאת הכוכבים וספירת העומר היא אחרי ערבית).
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תפ"ט סי"ב - י"ג
ספירת העומר
1337
שאלה:
תשובה:
בברכה עד עלות השחר. מי שלא בירך בלילה, יספור ללא ברכה עד השקיעה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סימן תפט סעיף ג, סידור אדה"ז סדר ספירת העומר
ספירת העומר
2213
שאלה:
תשובה:
לא, אין לנגן בספירת העומר. אמנם שירה בפה מותרת.
נכתב ע"י הרב פנחס קדיש
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תצ"ג ס"א, מנחת יצחק ח"א סי' קי"א, וראה שו"ע אדה"ז סי' תמ"ד סעיף ט"ו.
ספירת העומר מנהגי אבילות מוזיקה
2114
שאלה:
תשובה:
נוהגים שאין מברכים שהחיינו בימי ספירת העומר, מלבד בשבת.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: היום יום כ"ד ניסן,
ספירת העומר ברכת שהחיינו
1846
שאלה:
תשובה:
בעת אמירת הברכה יש להיזהר להתרכז ולהבין את כוונת הברכה שמברך בה את ה', ולא יהיה לבבו פונה לדבר אחר בעת שמוציא בשפתיו את מילות הברכה. התיבות הנחשבות כעיקר הברכה הן: "ברוך", הזכרת שם ה', וכן הזכרת המלכות בברכה "מלך", וכן הזכרת הדבר שמברך עליו כגון "בורא פרי האדמה" או "שהכל נהיה בדברו" וכן בברכות המצוות – הזכרת המצווה אותה מקיים. אלא שבדיעבד יצא ידי חובת הברכה גם אם לא כיון בה אלא רק אמרה.
נכתב ע"י הרב שלום דובער טאלר
מקור: שו"ע אדה"ז או"ח סקפ"ה ס"ב, סדר ברה"נ פ"ט ה"ג.
כוונה ברכות
164
שאלה:
תשובה:
כן, יש לומר עלינו עם הציבור ואחר כך לומר ספירת העומר כיון שצריך לומר עלינו עם הציבור.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שער הכולל פמ"ט אות ז' (שהטעם שסופרים קודם עלינו הוא משום הקדיש, וטעם זה אינו שייך ליחיד המתפלל במנין הנוהג אחרת), אג"ק כרך י"ט עמ' ת"ל (לגבי לדוד ה' אורי), וראה בירורי מנהגים מועדים עמ' 55
תפילה נוסח התפילה ספירת העומר
1113
שאלה:
תשובה:
יש לספור ספירת העומר בתפילת ערבית אף אם מתפלל במניין מאוחר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תפ"ט סט"ז וסכ"ו, וראה בספר שערי תפילה ומנהג סי' קי"א בסופו,
ספירת העומר ערבית
1651
שאלה:
תשובה:
מותר לערוך ווארט בספירת העומר, ללא מוזיקה וריקודים.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תצ"ג ס"א
ספירת העומר מנהגי אבילות שידוכים
1734
שאלה:
תשובה:
תלוי בצורת עשייתה: אם רק מפוררים ומטגנים עם ביצה הברכה היא 'המוציא לחם מן הארץ', אם משרים את הפירורים כשהם קטנים במים או ביצה עד שהם נעשים עיסה (עם צבע לבן וכדומה) הברכה היא 'בורא מיני מזונות'.
נכתב ע"י הרב משה קורנווייץ
מקור: סדבה"נ פ"ב סי"ג
ברכות ברכה ראשונה
2585
שאלה:
תשובה:
מצה כפולה איננה חמץ רק ממנהג נפסק בשולחן ערוך שאין לאוכלה בפסח, לכן לאחר הפסח ניתן לאכלה ללא חשש.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שו"ע אדה"ז סי תס"א סעיפים ט"ז וכ"ז
פסח חמץ שעבר עליו הפסח
1198
שאלה:
תשובה:
אם המכירה הייתה כדין רשאים לקנות מחנות זו, ואין איסור של חמץ שעבר עליו הפסח.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שו"ע אדה"ז סי' תמ"ח סי"ג - י"ד, אג"ק כרך י"ט עמ' רמ"ו,
פסח חמץ שעבר עליו הפסח מכירת חמץ
963
שאלה:
תשובה:
אפשר. כיון שלעניין איסור דאורייתא בל יראה ובל ימצא אנו מצריכים ערב קבלן, אמנם לגבי הקנס שחכמים קנסו שלא לאכול חמץ שעבר עליו הפסח מסתפקים במכירה רגילה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תמ"ח ס"א, וראה גם שם ס"ח
פסח חמץ שעבר עליו הפסח מכירת חמץ
1487
שאלה:
תשובה:
לא, אין להאכיל בעל חי ואפילו אינו בבעלותו חמץ שעבר עליו הפסח, מאחר שאסור בהנאה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תמ"ח סל"א
פסח חמץ שעבר עליו הפסח
564
שאלה:
תשובה:
לא, כיוון שאין קוראים את פרשת השבוע בציבור בשבת זו, אלא קוראים קריאה מיוחדת, לא צריך לומר שניים מקרא.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: לקו"ש חל"ז עמ' 109 הערה 7
חול המועד שבת שניים מקרא ואחד תרגום
168
שאלה:
תשובה:
כתוב "מהחל חרמש בקמה" ודרשו חז"ל אל תקרי בקמה אלא בקומה ולכן יש לברך מעומד, אך בכל אופן אדם שבירך בישיבה יצא ידי חובה, ומי שממש קשה לעמוד יכול לשבת.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שו"ע אדה"ז סי' תפ"ט ס"ד, ערוך השלחן סי' ח' ס"ג
ספירת העומר
1601
שאלה:
תשובה:
מותר, כל דיני האבילות של ספירת העומר מתחילים לאחר החג.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ת משנה הלכות חלק ח סימן קפח
פסח חול המועד מוזיקה
3478
שאלה:
תשובה:
רבים מהדרים שלא להשתמש בפסח, אלא רק בירקות שיש להם קליפה, ורק לאחר שמקלפים אותם, כמובן מלבד למרור וכורך בליל הסדר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
פסח הידורים
527
שאלה:
תשובה:
כאשר צריך לקנות דבר לצורך המועד ואין לו כסף מזומן, מותר לכתוב צ'ק וליתנו למוכר, אך טוב יותר לבקש מהמוכר שכתיבת הצ'ק תדחה לאחר המועד.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע או"ח סי' תקמ"ה ס"ו ובפסק"ת אות יד,
חול המועד כתיבה
2569
שאלה:
תשובה:
השוכח לומר יעלה ויבא בברכת המזון של חול המועד, לא חוזר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: סידור אדה"ז ברכת המזון
חול המועד ברכת המזון יעלה ויבא
475
שאלה:
תשובה:
חובה על כל אדם לשתות רביעית יין בכל יום מימי חול המועד, ולכתחילה אין יוצאים ידי חובה זו בשתיית מיץ ענבים. אם אינו אוהב יין או שאין ידו משגת לקנותו, יוצא ידי חובת שמחה בדברים אחרים. נשים פטורות משתיית יין.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סימן תקכ"ט, ס"ו - ז'. תורה אור צט,ג. ע"פ פר"ח סימן תפ"ג אודות "יין צימוקים" ש"אינו משמח", וראה בחוה"מ כהלכתו פ"א, סי"א. ובפסק"ת סימן תקכ"ט ס"ט ובהערה 30 שם. פסק"ת תקכ"ט, ס"ט.
חול המועד שמחת החג
4099
שאלה:
תשובה:
לא. אמירה לנכרי אסורה בחול המועד כמו בשבת.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע או"ח סי' תקל"ד ס"א וסי' תקמ"ג ס"א.
חול המועד כיבוס אמירה לגוי
393
שאלה:
תשובה:
מותר לטבול כלים בחול המועד.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ספר חול המועד כהלכתו עמוד רנ
חול המועד טבילת כלים
2898
שאלה:
תשובה:
נהוג בקהילות ישראל, אשר בשבת הגדול נושא הרב דרשה מיוחדת בנושאים הקשורים להלכות ומנהגי החג, וכל הקהל מתאסף לשמוע את הדרשה, צריכים הכל לבא לשמוע הדרשה . . לפי שלימוד תורה ויראת שמים לרבים קודם לכל המצות שבתורה. ההפטרה היא הפטרת פרשת השבוע ואין מפטירים הפטרת "וערבה", אלא כאשר שבת הגדול חלה בערב פסח. אחר תפילת מנחה אומרים סדר הגדה של פסח מ"עבדים היינו" עד "לכפר על כל עוונותינו".
נכתב ע"י הרב שמואל מקמל
מקור: ראה קידושין כה, א אודות סבי דנזוניא. שו"ע אדה"ז או"ח סר"צ ס"ד סת"ל ס"ב-ג.
שבת הגדול
623
שאלה:
תשובה:
חובה לעשות מחיצה בגובה עשרה טפחים (80 ס"מ) לפחות, המבדלת בין החמץ לשאר הבית, כדי שיהיה היכר ולא יבוא להנות מן החמץ. מחיצה זו צריכה להיות מדבר קבוע שחוסם את מעבר, ולא בסדין וכדומה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סתמ"ח ס"ד
פסח מכירת חמץ
452
שאלה:
תשובה:
בחורים שיוצאים מהישיבה לפני פסח צריכים לבדוק היטב את החמץ בלילה שלפני יציאתם בלי ברכה, אך אם מוכרים את החדר לגוי – אין צורך לעשות שם בדיקת חמץ. אם אביהם בודק את החמץ בביתם, ישמעו ממנו הברכה ויכוונו לצאת ממנו ויסייעו בבדיקה. לגבי מכירת חמץ ניתן להרשות את האב למכור וניתן למכור בנפרד.
נכתב ע"י הרב מנחם כהן
מקור: שו"ע סי' תלו ס"א (היוצא מביתו לפני ליל י"ד, יבדוק בלילה שלפני יציאתו בלי ברכה). שו"ת צ"צ או"ח סי' מ"ז (שהמנהג פשוט שמקום הנמכר לגוי אינו חייב בבדיקה). שו"ע סי' תלב ס"ח, וסידור סדר בדיקת חמץ (ויעמיד מבני ביתו אצלו לשמוע הברכה ויבדקו איש במקומו).
פסח בדיקת חמץ מכירת חמץ
980
שאלה:
תשובה:
אם אינו יכול ללכת בעצמו לרב, ניתן למנות שליח בכתב או בטלפון.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה פסקי תשובות ח"ה, ע' עד, קונטרס מבית לוי להגר"ש וואזנר.
פסח מכירת חמץ
696
שאלה:
תשובה:
כחלק מההכנות לשמחת האדם בחג עם בני משפחתו, הזהירה התורה שיש לשתף בשמחה את "הלוי, הגר, היתום והאלמנה". ואמרו חכמים שאלו הארבעה המנויים בפסוק הנם כנגד בני משפחתו "בנך ובתך ועבדך ואמתך", ללמד שעל ידי שדואג לשמח את הנזקקים, אומר לו ה': "אם אתה משמח את שלי אני משמח את שלך". ומנהג ישראל לאסוף כסף לקראת החג על מנת לרכוש את צרכי החג לנזקקים, מבעוד מועד, וחובה על הציבור להשתתף בזה. מעבר לכך הורה הרבי לדאוג שכל אחד יזכה את מכריו במכירת-חמץ קודם הפסח, וכן לחלק להם מצה-שמורה (לפחות כזית) לליל הסדר, וכן לערוך סדרי פסח פומביים ולאפשר ליהודים לקיים את מצוות החג.
נכתב ע"י הרב שמואל מקמל
מקור: דברים טז, יא וברש"י שם. שו"ע אדה"ז או"ח סתכ"ט ס"ה-ז. אג"ק כ"ק אד"ש חי"א ע' ו וע' לה (זיכוי הרבים במצה שמורה), אג"ק ח"כ ע' קפו (זיכוי הרבים במכירת חמץ), התוועדויות תשמ"ו ח"ב ע' 851 (עריכת סדרים מרכזיים).
קמחא דפסחא מבצע מצה
723
שאלה:
תשובה:
א. דעת הרבי: ארץ ישראל - המקום הכי בטוח מאחר שהיא "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". ב. להיזהר לא להפחיד ח"ו את עם ישראל. ג. להרבות בשמחה - שמחה פורצת גדר. ג. הוספה בלימוד תורה ובקיום מצוות ובפרט בנתינת צדקה. ד. להוסיף באמירת תהלים ובסיום אמירת תהלים יש להוסיף גם את פרק ק"נ בתהלים. ה. חיזוק מבצע תפלין ובפרט עם חיילי צה"ל. ו. כתיבת אות בספר תורה לחיילי צה"ל. ז. הוספה בכל מבצעי הקודש.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה שיחת ש"פ במדבר תשכ"ז, שיחת י"ג תשרי תשל"ד, שיחת י"ט כסלו תשמ"ב, שיחת ש"פ בא תנש"א, לקו"ש כרך י"ג עמ' 211 ואילך, התוועדויות תש"נ כרך ג' עמ' 100,
מצב חירום
447
שאלה:
תשובה:
מקומות שאין דרך להכניס בהם חמץ, אולם מצוי שנכנסים אליהם במהלך הסעודה – צריכים בדיקה. כגון, ארון מגבות, ארון בגדי תינוקות. דבר זה תלוי בכל בית, לפי מנהגו ודרכו. בבית עם ילדים קטנים, יש לבדוק בכל מקום שידם של הילדים מגיעים – כולל, ארונות בגדים, אמבטיה וכדומה. אם קשה לבדוק בלילה אחד את כל ארונות הבית. במיוחד, שכאמור – צריך להוציא את כל החפצים קודם הבדיקה ולהחזיר אותם לאחרי הבדיקה. המנהג הראוי הוא, לבדוק את מקומות הללו במשך הלילות הקודמים לליל בדיקת חמץ. הבדיקה תיעשה בלילה, ולאור הנר. ובמקומות שקשה לבדקם לאור הנר יבדוק באמצעות פנס שאורו טוב. הבדיקה נעשית ללא ברכה. יש להיזהר שבכל המקומות שבדק שלא להכניס בהם חמץ כלל, ובליל י"ד אין צורך לבדוק שוב באותם המקומות.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סימן תלג ס"א-ג, ז, י"ג. וכן הורה כ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע להגר"י לנדא ע"ה, קובץ יגדיל תורה גליון נב ע' קנ.
פסח בדיקת חמץ ניקיון לפסח
2269
שאלה:
תשובה:
מהדרים לקחת יין אדום. מי שלא יכול לשתות יין, יכול לערב ביין מיץ ענבים. בעת הצורך ניתן לשתות גם מיץ ענבים בלבד, ללא עירוב יין. כאשר משתמשים במיץ ענבים – ראוי להשתמש במיץ ענבים טבעי, ללא תוספות כלל. המהדרים במצוות, משתמשים ביין לא מבושל. אולם, כאשר היין המבושל משובח יותר, ניתן להשתמש בו לכתחילה. ביין שאינו מבושל צריך זהירות יתירה שלא יגע בו גוי (על פי הקבלה, ישנה בעיה גם בראיית גוי). לכן, בבית שנמצא בו גוי, או אצל שלוחים וכדומה, אין להביא יין שאינו מבושל. נשים וילדים יכולים לשתות יין קל או מיץ ענבים.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תע"ב סכ"ו, שו"ת צ"צ או"ח סי' כ"ח,
פסח ד' כוסות ליל הסדר
1261
שאלה:
תשובה:
מעיקר הדין, ניתן לברך על ראיית אילן אחד בלבד. אך אם יוצא למקום בו מצויים אילנות עדיף שילך למקום שידוע לו שיוכל לברך על ראיית שתי אילנות. אבל אם רואה אילן אחד בפעם הראשונה, לא ימתין ויימנע מן הברכה כדי לברך במקום אחר שיש בו שתי אילנות.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ קצוה"ש סי' ס"ו בדה"ש ס"ק י"ח
ברכות ברכת האילנות חודש ניסן
339
שאלה:
תשובה:
בחודש ניסן מתענים.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: רמ"א סי' תקע"ג, שו"ע אדה"ז סי' תכ"ט ס"ט
חתונה חודש ניסן תענית
622
שאלה:
תשובה:
כן, נשים מברכות ברכת האילנות.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: סדר ברכת הנהנין פרק יג סעיף יד (ולא חילק בין גברים לנשים), שו"ת הר צבי או"ח א סימן קיח. שם סימן רכו. דאין זה חשוב מצוות עשה שהזמן גרמא, עיי"ש. ובפרט למנהגנו, שנשים מברכות גם על מצוות עשה שהזמן גרמא. ע"פ שו"ע או"ח אדה"ז סימן י"ז ס"א־ג.
ברכות ברכת האילנות
1934
שאלה:
תשובה:
יש מהפוסקים שדימו זאת לאמור במסכת פאה 'בדלית ובדקל אינו כן אפילו תשעים ותשעה אומרים לבוז ואחד אמר לחלק לזה שומעין שאמר כהלכה' ולכן זה תלוי בנוהג הרגיל באותה עונה ובחורף שומעים לזה שקר לו ובקיץ לזה שחם לו. ויש אומרים שהולכים אחר הרוב כמבואר בשולחן ערוך 'כל צרכי ציבור שאינן יכולין להשוות עצמן יש להושיב כל בעלי בתים הנותנים מס ויקבלו עליהם שכל אחד יאמר דעתו לשם שמים וילכו אחר הרוב ואם המיעוט ימאנו הרוב יכולין לכוף אותן'. ויש אומרים שכיוון שהכל חולים אצל צינה יש להקשיב למי שמצטנן מהקור. ולמעשה יש לדון במידת צדק ויושר בכל מקום לפי עניינו, והטוב ביותר הוא להגיע להסכמה, מתוך התחשבות הדדית ובאופן של לפנים משורת הדין. .
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: מסכת פאה פ"ד מ"ב, שו"ע חו"מ סי' קס"ג ס"א
חולה שונות
1392
שאלה:
תשובה:
ניתן להשתמש למצות גם מקמח שנטחן במכונה. וכן היה רוב השנים במצות שנאפו עבור כ"ק אד"ש, אמנם בשנים האחרונות התחילו לקחת קמח שנטחן ברחיים של יד.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תנ"ג סט"ז, שם סי' ת"ס ס"א
פסח מצה
443
שאלה:
תשובה:
הן נחשבות כ"מצה עשירה" שמותר לאכלה אפילו בערב פסח (ולמנהגנו שאין אוכלים בפסח מצה עשירה ודברים העשויים ממצה עשירה, מותר לאוכלם רק עד סוף זמן אכילת חמץ).
נכתב ע"י הרב שלמה הלפרן
מקור: שו"ע אדה"ז סימן תעא סעיף ד.
אכילת מצה פסח
3593
שאלה:
תשובה:
כל מקום שהיה במגע עם חמץ במשך השנה וכן חפצי הבית השונים, שאינם נכללים במכירת-חמץ, וכן בבית שנמצאים בו ילדים ותינוקות, בכל המקומות האפשריים שיכולים להגיע לשם עם חמץ, כארונות ומגירות שנמצאים קרוב לרצפה, ולנקותם היטב; ופשט המנהג שלא להסתפק רק בניקוי ההכרחי מעיקר-הדין, אלא החמירו לשפשף את כל המקומות שבאים במגע עם חמץ במשך השנה, ומונעים כל גישה למקומות שלא הצליחו לנקותם. עם זאת, יש להקפיד ע"כ שבריאותם של בני הבית לא תפגע גופנית ונפשית כתוצאה מחומרות יתירות, ומומלץ להיוועץ עם מורה-הוראה אודות הדברים ההכרחיים לניקיון הבית כהלכה.
נכתב ע"י הרב שלמה יצחק פראנק
מקור: שו"ע אדה"ז או"ח סתמ"ב ס"ל. וראה אג"ק כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב ח"ב ע' תקכו.
ניקיון לפסח
479
שאלה:
תשובה:
אפשר לעשות הבדלה רק עד יום שלישי, לפני השקיעה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' רצ"ט ס"ח
הבדלה
1155
שאלה:
תשובה:
נאמר: "ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם". וביארו חכמים שבחג הפסח עצמו חייבה התורה להשבית את החמץ לגמרי, אולם קודם חצות יום י"ד בניסן מותר להפקיר את החמץ מן התורה; אלא שחכמים חששו שמא החמץ הינו יקר ולא יהיה זה בלב שלם ויעבור על איסור "בל יראה ובל ימצא", או שמא מתוך הרגל יאכל את החמץ הנמצא בבית בפסח ח"ו, ולכן לא הסתפקו בהפקר החמץ אף קודם זמן איסורו, וקבעו שיש לחפשו בחורי ובסדקי הבית ולבער את הנמצא קודם זמן איסורו. והוסיפו הפוסקים שמחג הפורים טוב לעיין בכל דבר שעושה, שלא ישאר דבוק בו חמץ שלא יוכל להסירו בקלות בערב פסח.
נכתב ע"י הרב שמואל מקמל
מקור: שמות יב, טו, פסחים ה,ב ואילך, טוש"ע ונ"כ ושו"ע אדמוה"ז או"ח סתל"א, מהרי"ל ל' יום קודם הפסח ע' יא ס"ה, ב"ח ומ"א או"ח סו"ס תל"ו, שוע"ע אדמוה"ז שם סכ"ג.
פסח ניקיון לפסח
863
שאלה:
תשובה:
אמנם לכתחילה המצווה היא לתת בו ביום, כי עיקר מטרתו הוא שיהיה לאביונים גם עבור הוצאות סעודת פורים, אך בפועל אם לא הספקת, יש לתת לעניים גם אחרי פורים.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע או"ח סימן תרצד סעיף ד. וראה במשנ"ב סעיף קטן ב.
פורים מתנות לאביונים
856
שאלה:
תשובה:
כמה פעמים הורה כ"ק אד"ש שאחד מהנוכחים יקיים "לבסומי עד דלא ידע" ויוציא את שאר המסובים ידי חובה. אך אין הכוונה שיוציא את המסובים ידי חובת הגוף המוטלת עליהם, אלא שעי"ז יוסיפו שאר הנוכחים בשמחה, ויקל עליהם לעשות כן בעצמם.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: תורת מנחם ח"ה עמ' 45, לקו"ש חכ"א עמ' 492,
פורים משתה ושמחה
239
שאלה:
תשובה:
כמנהגנו בכל יום, גם בשבת זו אוכלים לפני התפילה כמה שצריך בכדי שיהיה כח להתפלל (למרות שעדיין לא שמע קריאת פרשת זכור).
נכתב ע"י מכון הלכה חב"ד
מקור: ראה שלחן מנחם ח"א ע' קלח ואילך, וע' קעז ואילך. וראה 'הלכה למעשה – מועדים' (בהוצאת מכון הלכה חב"ד) חנוכה ופורים פי"ז סעי' כ.
ארבע פרשיות פרשת זכור אכילה קודם התפילה
952
שאלה:
תשובה:
הדעה המקובלת בפוסקים היא שתבאנה הנשים לבית הכנסת לשמוע פרשת זכור, וכפי שעורר הרבי שנהגו נשי ישראל לבוא לבית-הכנסת; וכשאין הדבר מתאפשר תקרא קריאה זו מתוך החומש, ובנוסף תשתדל להשלים זאת בפורים ביום בשמיעת קריאת "ויבוא עמלק".
נכתב ע"י הרב שמואל מקמל
מקור: הנה נאמר: "זכור אל תשכח את אשר עשה לך עמלק". (דברים כה, יז) ודרשו חכמים, "זכור" - פירושו בפה, "ואל תשכח" - בלב (ספרי כי תצא, פ"ז). ותקנו חכמים לקיים את מצוות התורה, בקריאת פרשת 'זכור' פעם בשנה (מגילה כט, א). נחלקו הפוסקים האם נשים חייבות בקריאת "זכור". יש שכתבו שאין הנשים חייבות במחיית עמלק כי אינן לוחמות, ויש שכתבו שאמנם חייבות כי זו "מלחמת מצווה" ואינה מצווה שהזמן גרמא, אולם כיוון ששמיעתה מספר תורה אכן תלויה בזמן, אינן חייבות לשמעה מס"ת. וראה טוש"ע ונ"כ או"ח סתרפ"ה. שו"ע אדה"ז סי' רפב סט"ז.כה"ח שם סק"ל. שו"ת תורה לשמה סקפ"ז. ידי חיים סתרפ"ה ע' קל"ד. שיחת שבת זכור תשמ"א. שיחת שבת זכור תשמ"ג. סה"ש תשמ"ט ח"א עמ' 341 הע' 3 ובשוה"ג.
פרשת זכור
1778
שאלה:
תשובה:
למנהגנו נותנים עבור כל בני הבית כדלקמן: "זכר למחצית השקל" היא זכר למחצית השקל שהיו נותנים במהלך חודש אדר, עבור קרבנות הציבור של השנה החדשה המתחילה בר"ח ניסן, כדברי המשנה "באחד באדר משמיעים על השקלים", ובכך הקדים הקב"ה את השקלים של עם ישראל לשקלים שהמן ביקש לתת למלך אחשוורוש. מאחר ועל מחצית השקל נצטוו "מבן עשרים שנה ומעלה", יש אומרים שהחיוב הוא מבן עשרים שנה בלבד, ורבים מהפוסקים כתבו שהוא מבן 13 שנה, ויש שכתבו שאף עבור ילדים, ויש שהוסיפו אף עבור עוברים זכר למה שנאמר "כל העובר על הפקודים". מי שכבר התחילו לתת עבורו בשנה אחת, אין להפסיק בכך. הרבי מה"מ הזכיר וציין כי המנהג הוא לתת עבור כל בני הבית.
נכתב ע"י הרב שמואל מקמל
מקור: מגילה יג, ב, מרדכי ריש פ"ק דיומא, שו"ע או"ח סתרצ"ד, מג"א שם סק"ג, כף החיים שם סכ"ז, דרכי חיים ושלום סתתמ"ג, שיחת תענית אסתר תשמ"ט, שיחות-קודש תשנ"ב ח"ב עמ' 787
מחצית השקל
1385
שאלה:
תשובה:
מכיוון שחברו נהנה ושמח מהמשלוח מנות בפורים, השולח יצא ידי חובה.
נכתב ע"י הרב מנחם מענדל הראל
מקור: אשל אברהם סימן תרצו, וביאור הדברים: "בתר שמחת המקבל אזלינן", ומכיוון שהמקבל שמח בזה ביום הפורים, נחשב לשולח כקיום מצות משלוח מנות למרות שמצידו שלח זאת לפני הפורים. וראה שם שעפי"ז מיישב שאלה נוספת: בן ירושלים ששלח משלוח מנות לבן כרך (כפר חב"ד למשל) בפורים, האם יצא ידי חובה? הסברת השאלה: כידוע פורים ירושלים הוא הנקרא "שושן פורים", נחגג יום למחרת פורים בכל ערי העולם (ערי העולם נקראים "כרך", וירושלים וכל הערים המוקפות חומה מימות יהושע בן נון - נקראות בשם "עיר". בן ירושלים מתחייב במצוות הפורים רק בשושן פורים, האם מה ששלח לחברו בן הכרך משלוח מנות ביום פורים (הרגיל), נחשב לו למשלוח מנות. צדדי השאלה הם, אמנם מצד אחד בן הכרך קיבל את המשלוח ביום הפורים שלו, אך בן העיר לא היה מחוייב במצוה זו עדיין. ומצד שני המקבל קיבל את המשלוח ביום הפורים שלו, האם שמחתו פועלת לפטור את חברו בן העיר במה שקיבל את המשלוח מנות ביום הפורים שלו? ולפי הנ"ל, אם בן הכרך ישמור את המשלוח מנות עד לפורים ירושלים ואז יהנה ממנו, יוכל בן העיר לצאת בזה ידי חובה. אך אם נהנה מהמשלוח מנות ואכלו בפורים הרגיל, לא יצא בזה בן ירושלים ידי חובה.
פורים משלוח מנות
672
שאלה:
תשובה:
זו מחלוקת הפוסקים אם יש חובה הלכתית כזו כמו באח בכור, ולכן ראוי לכבד כל גדול וגם אחות, וכן נכון ע"פ קבלה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע יו"ד סי' ר"מ סכ"ב, פת"ש שם ס"ק י"ט בשם תשובות שבו"י ח"א סי' ע"ו, ברכי יוסף שם,
כיבוד הורים
1009
שאלה:
תשובה:
אם לא היה חם שהיד סולדת בו, רק לנקות. אם יותר חם, לנקות, להמתין 24 שעות ולהגעיל בתוך מים רותחים.
נכתב ע"י הרב שלמה הלפרן
מקור: שו"ע יורה דעה, צד, ד. "הכשרות" (פוקס) פרק י. סז, עז-ח.
כשרות הכשרת כלים
739