שאלות אחרונות

שאלה:
תשובה:
באם עד היום לא פיספס אף יום, ממשיך לספור בברכה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: לקו"ש ח"א עמ' 269 ואילך
ספירת העומר בר מצווה
682
שאלה:
תשובה:
כן, בודאי שיש עניין לספור כל ערב גם אם החסיר ימים מאחר ויש אומרים שכל יום זו מצווה נפרדת שאינה תלויה בספירת הימים שלפניה, אלא שיש אומרים שהספירה כן תלויה בימים שלפניה, ולכן למעשה יש לספור בלי ברכה, וטוב לשמוע את הברכה מאחר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תפ"ט סכ"ג - כ"ד
ספירת העומר
538
שאלה:
תשובה:
כחלק מדיני האבלות על תלמידי רבי עקיבא אין מסתפרים בימי ספירת העומר, וכך נפסק להלכה בשלחן ערוך. ואף שלהלכה ישנם חילוקי דעות ממתי ועד מתי אין להסתפר, אך למעשה - מנהגנו שאין מסתפרים עד ערב חג השבועות. ולגבי תספורת הילד הראשונה –אפשערניש- במלאות לו 3 שנים בימי הספירה, הורה הרבי שאת ענייני החינוך יש להתחיל מיד ביום הולדתו, אך את גזיזת השערות יש לדחות לל"ג בעומר. וכשיום ההולדת קודם הפסח אין לדחותה לל"ג בעומר אלא יש לעשותה מיד, אולם יכול לסיימה בל"ג בעומר. ואם יום הולדתו חל לאחר ל"ג בעומר, אין להקדים את התספורת אלא יש לעשותה בערב חג השבועות.
נכתב ע"י הרב שמואל מקמל
מקור: יבמות סב, ב, טור או"ח סתצ"ב ריש הסימן ובב"י שם בשם דרשות הר"י אבן שועיב, שו"ע ושו"ע אדמוה"ז שם, לקו"ש ח"ז ע' 349, אג"ק כ"ק אד"ש ח"ה ע' כב, חי"ב ע' תמא, חי"ד ע' לט וחכ"ד ע' שנה, אוצר מנהגי חב"ד ע' רנט-רס
ספירת העומר תספורת
1488
שאלה:
תשובה:
נכון שלא, כמבואר בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן שהשותה מים בקערה - קשה לכליון עיניים.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז הלכות שמירת גוף ונפש סעיף ט
מאכלי סכנה
907
שאלה:
תשובה:
אין איסור בסכין חד פעמי, האיסור הוא רק בברזל.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' ק"פ ס"ו, תהל"ד שם, טעמי המנהגים קפ"ד, פסק"ת סי' ק"פ ס"ה,
ברכת המזון
822
שאלה:
תשובה:
אפשר, שהרי רבותינו נשיאנו החלו בשמו''ת בליל שישי, הרי שלא חשו בזה לעניין של 'לילה לאו זמן מקרא', בכל אופן הזמן היותר רצוי זה ביום שישי.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: היום יום ד' טבת, שיחו"ק פר' וילך תשכ"ה ס"ז, וראה בירורי מנהגים (פרידמן) סדר הלילה עמ' 213
לימוד תורה שניים מקרא ואחד תרגום
1220
שאלה:
תשובה:
משחקי קפיצה בגומי וכדומה מותרים, אך יש להיזהר שלא לקשור את הגומי באופן האסור בשבת (כגון בקשר כפול) וכן יש להיזהר שלא לקשור את הגומי לעצים.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה שו"ע אדה"ז או"ח סשי"ז ס"ג וסשל"ט ס"כ-כב. וראה ספר 'הלכה למעשה – שבת' בהוצאת מכון הלכה חב"ד ח"ג פרק יז סק"ח.
שבת משחקים בשבת
115
שאלה:
תשובה:
מעיקר הדין אינו חייב, ואין להכריח אותו לשלם. אמנם - הן מצד חינוך, והן מצד טובה לנפש, כדאי שיגיעו להסכמה ויפצה אותו על הנזק לפחות חלקית.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: הרמ"א (אורח חיים שמג, א) כתב: "וקטן שהכה את אביו או עבר שאר עבירות בקטנותו, אף על פי שא"צ תשובה כשיגדל, מ"מ טוב לו שיקבל על עצמו איזה דבר לתשובה ולכפרה, אף על פי שעבר קודם שנעשה בר עונשין." וכתב המשנה ברורה (ט)- ."... אבל אין צריך לשלם אם אין הגנבה בעין. וכ"ז מדינא אבל לפנים משורת הדין בין שחבל בו בגופו או שהזיק לו בממונו צריך לשלם לו". ועיין גם בב"ח (שם) "לא טוב לנפש כי המשיך עליה טומאה מצד הרע".
דיני ממונות קטנים
724
שאלה:
תשובה:
אם התכוון בפירוש לא לצאת ידי חובה, או שהיה במחשבתו בשעת השמיעה לספור בהמשך - אין בעיה. אם שמע ולא היה כלום במחשבתו - לא יברך באותו יום. כדאי להתנות מראש על כל הימים שמתכוון לא לצאת אלא אם כן ירצה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תפ"ט סי"ב.
ספירת העומר
501
שאלה:
תשובה:
בגדי לילה וכן בגדים פנימיים וכדומה, מותר לחדש.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ כף החיים סי' תקנ”א
ספירת העומר ברכת שהחיינו
602
שאלה:
תשובה:
נוהגים שלא לעשות מלאכה מהשקיעה עד שיספור ספירת העומר, בין אנשים ובין נשים. מותר לעשות מלאכות פשוטות שמותר לעשותן בחול המועד - כגון בישול אפיה ונקיון.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תצ"ג ס"ט, קובץ מבית לוי ח"א עמ' נ"ז
ספירת העומר עשיית מלאכה
1067
שאלה:
תשובה:
לא, אין לנגן בספירת העומר. אמנם שירה בפה מותרת.
נכתב ע"י הרב פנחס קדיש
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תצ"ג ס"א, מנחת יצחק ח"א סי' קי"א, וראה שו"ע אדה"ז סי' תמ"ד סעיף ט"ו.
ספירת העומר מנהגי אבילות מוזיקה
2846
שאלה:
תשובה:
נוהגים שאין מברכים שהחיינו בימי ספירת העומר, מלבד בשבת.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: היום יום כ"ד ניסן,
ספירת העומר ברכת שהחיינו
2528
שאלה:
תשובה:
1. אין נוטלים ציפורניים למעט כשראש חודש חל בערב שבת, אך אם הציפורניים מהוות חציצה לנטילת ידיים מותר ליטלם. 2. לא מסתפרים בראש חודש ואפילו כשחל בערב שבת, ילד שמלאו לו שלוש שנים בראש חודש יש לערוך את התספורת מיד אחרי ראש חודש. 3. אין אומרים תחנון בראש חודש ובמנחה שלפניו, אך בקריאת שמע במוצאי ראש חודש אומרים וידוי. 4. מצוה להרבות בסעודת ראש חודש ויוסיף לפחות תבשיל אחד לסעודתו, טוב לקבוע סעודתו על פת בראש חודש אע"פ שאין חובה בדבר יש בזה משום מצוה. 5. נהגו הנשים להימנע מעשיית מלאכה בראש חודש, המלאכות שנהגו שלא לעשות הן מלאכות כבידות אך מלאכות הבית מותרות וכן יכולות לעבוד לפרנסתן, אישה שלא נהגה במנהג זה ראוי שתקבל על עצמה שלא לעשות לפחות מלאכה אחת בראש חודש. 6. המנהג ללמוד בראש חודש פסוק אחד או יותר מפרק התהילים האישי עם פירוש רש"י ואפשר להוסיף פירושים נוספים, באופן אשר במשך השנה לומדים את כל הפרק. 7. נהגו שלא ללכת לבית החיים בראש חודש.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: לדינים נוספים ולמראי מקומות ראה בספר הלכה למעשה שבועות הוספות פרק ב'.
ראש חודש
3569
שאלה:
תשובה:
כן, אפשר לברך, יום ל׳ ניסן הוא עדיין בחודש ניסן.
נכתב ע"י הרב דניאל גראבסקי
מקור: סדר ברכת הנהנין פרק י"ג סעיף י"ד, שערי הלו"מ ח"א עמ' ר"כ
ברכות ברכת האילנות
885
שאלה:
תשובה:
בעיקרון אין לשמוע מוזיקה, אם חשוב שתהיה מוזיקה, יכול לערוך במקום סיום מסכת תחילה, ואז יכול להפעיל מוזיקה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: מג"א סי' תצ"ג ס"א, שו"ע אדה"ז סי' תצ"ג ס"א, ס"ה - ז', לקו"ש כרך ל"ז עמ' 122.
ל"ג בעומר מוזיקה
1155
שאלה:
תשובה:
בשבת מותר לברך שהחיינו.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: לקו"ש חכ"ז עמ' 333, ספה"ש תשמ"ט ח"ב עמ' 745
ספירת העומר שבת ברכת שהחיינו
1668
שאלה:
תשובה:
יש לייבש את הכוס קודם. כיון שהמים החמים 'מבשלים' את המים הקרים ויש בזה איסור.
נכתב ע"י הרב פנחס קדיש
מקור: שו"ת אג"מ או"ח ח"א סו"ס צ"ג, מנח"י ח"ט סי' ל' ול"א, שבת כהלכה פ"ב ס"ח,
שבת מלאכת אופה ומבשל
428
שאלה:
תשובה:
אדמו"ר הזקן מביא שאף שכיום לא מקפידים שלא לשתות משקים מגולים, אבל אין לקדש ביין מגולה (אם כוונת השאלה היא שהבקבוק נפתח אך כוסה בחזרה בכיסוי ולא היה גלוי לילה שלם, אין שום בעיה).
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' ער"ב ס"א
שבת קידוש וסעודה מאכלי סכנה
611
שאלה:
תשובה:
ספר שכתוב על ראשי דפיו אותיות או תיבות, יש האוסרים לפתחו בשבת שכן בפתיחתו מוחק הוא את האותיות שבראשי דפיו, אלא שלמעשה פוסק אדה"ז להקל בפתיחת וסגירת הספר משום שהאותיות כבר כתובות וכיוון שניתן בקלות לפתוח ולסגור את הספר, אין הדבר כרוך בפעולה מעשית של כתיבה או מחיקה, וכתבו הפוסקים שלכתחילה יש להמנע מכתיבה בראשי דפי הספר. אלא שכתבו הפוסקים שדף ספר הקרוע באמצעו לחצאין ולא יכול לקרוא המילה מבלי לקרב הדף שנקרע, יש ליזהר מלקרב חציו האחד לשני או לרחקו בשבת, שכן מכוון הוא להצמיד או לרחק האותיות ומבלי פעולתו המדויקת לא יחזור הדבר לקדמותו ונחשב הדבר ככתיבה או מחיקה, אך אם מרחיקים את שני החצאים זה מזה, מותר.
נכתב ע"י הרב מנחם כהן
מקור: ראה לבוש או"ח סש"מ ס"ד, שו"ע אדה"ז שם, קצוה"ש סקמ"ד ס"ג, אג"מ יו"ד ח"ב סע"ה, פסק"ת סש"מ ס"ט.
מלאכת כותב
503
שאלה:
תשובה:
אם כבר קראה שם חלה למה שהפרישה, איננה יכולה לברך.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: גמ' מסכת פסחים דף ז' ע"ב, רמב"ם הל' תפילין פ"ד ס"ז, שם ברכות פ"א ס"ג ופי"א ס"ה - ו', שו"ע או"ח סי' כ"ה ס"ח, שו"ע אדה"ז שם סי"ז,
הפרשת חלה ברכות
929
שאלה:
תשובה:
אפשר. כיון שלעניין איסור דאורייתא בל יראה ובל ימצא אנו מצריכים ערב קבלן, אמנם לגבי הקנס שחכמים קנסו שלא לאכול חמץ שעבר עליו הפסח מסתפקים במכירה רגילה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תמ"ח ס"א, וראה גם שם ס"ח
פסח חמץ שעבר עליו הפסח מכירת חמץ
2011
שאלה:
תשובה:
לא, אין להאכיל בעל חי ואפילו אינו בבעלותו חמץ שעבר עליו הפסח, מאחר שאסור בהנאה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תמ"ח סל"א
פסח חמץ שעבר עליו הפסח
1129
שאלה:
תשובה:
אין צורך, מפרישים רק מרווח ולא על החזר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שו"ע יו"ד סי' רמ"ט ס"א (שצריך להפריש מעשר רק מרווח)
מעשר כספים
509
שאלה:
תשובה:
נראה שהלחם הוא העיקר והשאר רק לתוספת טעם, ולכן די בברכת שהכל על כל הכריך, אך במקרה שהמילוי הוא עיקר יש לברך את ברכת המילוי.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: סדבה"נ פ"ג ס"א
ברכות ברכות הנהנין
584
שאלה:
תשובה:
חול המיועד מראש למשחק מבחינה עקרונית מותר לשחק בו בשבת, אך ראוי למנוע מלשחק בו מכיוון שבדרך כלל משחקים בו באופן האסור בשבת (ולמשל אסור להרטיבו, ליצור ממנו מגדלים או לצייר ולכתוב עליו). אך חול רך, מיד בלקיחת החול נסתמת הגומה שנוצרה מלקיחתו – מותר לשחק כרגיל. וחול שאינו רך כל כך, מותר רק ליטלו ממקום בולט מבלי שתווצר גומה בלקיחתו.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה שו"ע אדה"ז או"ח סתצ"ח סכ"ז שעפר שייחדו למלאכתו איננו מוקצה וראה שם סכ"ט. ועיי"ש בסי' שמ ס"ו שגם כתיבה שאינה מתקיימת אסורה מדרבנן. וראה ספר 'הלכה למעשה – שבת' בהוצאת מכון הלכה חב"ד ח"ג פי"ח סעי' נב-ג ובהערות 52-6 שם.
שבת מוקצה משחקים בשבת
311
שאלה:
תשובה:
אסור להפעיל מכשיר זה בשבת משום שיש בזה 'עובדין דחול', וזילות לכבוד ושמירת השבת. ובנוסף זהו מכשיר שפעמים רבות משמיע קול בפעולה או גם ציפצוף כשנתקע.
נכתב ע"י הרב ישראל יצחק הלפרין
מקור: ראה שבת יח, א, טוש"ע ונ"כ או"ח סרנ"ב, ס"ה, שו"ע אדה"ז שם סט"ו וקו"א שם סקי"ג, שש"כ מב, מג
שבת חשמל בשבת
1488
שאלה:
תשובה:
כן, יש לומר עלינו עם הציבור ואחר כך לומר ספירת העומר כיון שצריך לומר עלינו עם הציבור.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שער הכולל פמ"ט אות ז' (שהטעם שסופרים קודם עלינו הוא משום הקדיש, וטעם זה אינו שייך ליחיד המתפלל במנין הנוהג אחרת), אג"ק כרך י"ט עמ' ת"ל (לגבי לדוד ה' אורי), וראה בירורי מנהגים מועדים עמ' 55
תפילה נוסח התפילה ספירת העומר
1540
שאלה:
תשובה:
להמשיך לספור ספירת העומר בלי ברכה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תפ"ט סכ"ד
ספירת העומר
1302
שאלה:
תשובה:
כתבו הפוסקים שנכון שלא להכנס לדירה חדשה בימי ספירת העומר מלבד בל''ג בעומר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: נטעי גבריאל הל' פסח ח"ג פנ"ד ופנ"ה ס"ג, פסקי תשובות סי' תצ"ג ס"ק א וש"נ, אג"ק כרך י' עמ' ת"ח
ספירת העומר מנהגי אבילות
3134
שאלה:
תשובה:
לכתחילה יש לספור אחרי צאת הכוכבים (ובכל מקרה המנהג שלא להתפלל ערבית לפני צאת הכוכבים וספירת העומר היא אחרי ערבית).
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תפ"ט סי"ב - י"ג
ספירת העומר
1849
שאלה:
תשובה:
בעבודה כזו מותר לעבוד בחול המועד, וממילא אין בעיה לקבל על כך משכורת.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: חול המועד כהלכתו פ"ט ס"ה וסל"ט
ילדים מיוחדים חול המועד
283
שאלה:
תשובה:
כביסה אסור. גיהוץ מותר רק לצורך המועד.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע או"ח סימן תקמא סעיף ג ובמ"א שם ובמפורש בנוגע למגהץ בערוך השלחן סימן תקמא סעיף ב, שו"ע או"ח סימן תקלד סעיף א
חול המועד
3172
שאלה:
תשובה:
גם הקטנים צריכים להיזהר ממצה שרויה, אך בעת הצורך לקטנים אפשר להקל, וכדאי לתת להם בכלים חד פעמיים כדי למנוע 'שרויה' בכלים הרגילים.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: התוועדויות תשמ"ח ח"ג עמ' 111 הע' 258. וראה התוועדויות תשי"א ח"ב עמ' 7.
מצה שרויה פסח
1119
שאלה:
תשובה:
חובה על כל אדם לשתות רביעית יין בכל יום מימי חול המועד, ולכתחילה אין יוצאים ידי חובה זו בשתיית מיץ ענבים. אם אינו אוהב יין או שאין ידו משגת לקנותו, יוצא ידי חובת שמחה בדברים אחרים. נשים פטורות משתיית יין.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סימן תקכ"ט, ס"ו - ז'. תורה אור צט,ג. ע"פ פר"ח סימן תפ"ג אודות "יין צימוקים" ש"אינו משמח", וראה בחוה"מ כהלכתו פ"א, סי"א. ובפסק"ת סימן תקכ"ט ס"ט ובהערה 30 שם. פסק"ת תקכ"ט, ס"ט.
חול המועד שמחת החג
4698
שאלה:
תשובה:
לא. אמירה לנכרי אסורה בחול המועד כמו בשבת.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע או"ח סי' תקל"ד ס"א וסי' תקמ"ג ס"א.
חול המועד כיבוס אמירה לגוי
902
שאלה:
תשובה:
ביעור החמץ (שריפת החמץ) בשנה זו הוא ביום שישי י"ג בניסן כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ" (ראה לוח הזמנים המצורף בזה), לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא' (אלא למחרת בשבת, כדלהלן), אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. בבוקר שבת קודש י"ד בניסן משכימים להתפלל שחרית ואין מאריכים בה (בכדי שיוכלו לסיים את אכילת החמץ בסעודת הבוקר בזמן). ניתן לגשת אל המקומות המכורים לנכרי, עד "סוף זמן ביעור חמץ", תוך הקפדה וזהירות שלא להסתובב עם החמץ בחדרים הנקיים מחמץ. מותר לאכול חמץ עד סוף שעה רביעית (בלוחות השנה מצוינת שעה זו כסוף זמן אכילת חמץ), ויש לנקות ולטאטא הכול, להשליך את הפירורים לאסלה או להוציאם מחוץ לרשותנו. אם נותר חמץ, וכן אם נותרו שיירי חמץ דבוקים בכלים או בפח-האשפה, יש לשפוך עליהם חומר פוגם כגון אקונומיקה לפני "סוף זמן ביעור חמץ". מעט פרורים שנשארים ברצפה, בטלים מאליהן. לאחר ניקוי וכילוי החמץ מבטלים את החמץ – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (השני). יש לשטוף היטב את הפה ולנקות את השיניים מכל חשש חמץ בעדינות שלא יצא דם, וכן לא ישתמש במברשת ומשחה. משעה זו אסור לטלטל חמץ והרי הוא מוקצה, ואם ראה חמץ יכפה עליו כלי עד אחרי יו"ט ואז יבערו.
נכתב ע"י מכון הלכה חב"ד
מקור: שו"ע אדה"ז או"ח סתל"ה ס"ג וסתמ"ד ס"ה-ו. נטע"ג ע"פ שחל בשבת פ"ו, ופ"ט הע' י. וראה ספר 'הלכה למעשה' (בהוצאת מכון הלכה חב"ד) מועדים – פסח פרק יז.
ביעור חמץ ערב פסח שחל בשבת
822
שאלה:
תשובה:
בחו"ל, אם זה לא רשות הרבים גמורה אלא כרמלית - מותר, ועדיף לתת לגוי את החמץ קודם במתנה גמורה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תמ"ד ס"ט - י'.
פסח ערב פסח שחל בשבת הוצאה ביעור חמץ
201
שאלה:
תשובה:
את סדר קרבן פסח אומרים בזמן הקרבת הקרבן, ולכן גם כשחל ערב פסח בשבת אומרים זאת בשבת אחרי מנחה.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: סידור אדה"ז סדר קרבן פסח.
שבת ערב פסח ערב פסח שחל בשבת
213
שאלה:
תשובה:
ביום שישי י"ג בניסן בתפלת שחרית אומרים 'מזמור לתודה' (כיוון שעדיין אינו 'ערב פסח'). אומרים את פרשת "זאת חנוכת המזבח" עד "כן עשה את המנורה", שהיא כנגד שבט לוי. כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ", לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא', אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. באמירת שנים מקרא אומרים את שתי ההפטרות – של פרשת השבוע, ו"וערבה לה'". לפני מנחה אומרים "הודו ו"פתח אליהו", כבכל ערב שבת. לפני הדלקת נרות יש לתת לצדקה עבור שני הימים – השבת והיום-טוב. ברכת הדלקת נרות כבכל ערב שבת. כיוון שערב פסח חל בשבת, במהלך יום שישי ישנם כמה וכמה דברים הנחוצים לעשותם קודם כניסת השבת וחשוב לוודא שאכן בוצעו (וזאת כמובן בנוסף לסידורים הטכניים כגון הכנת שעון השבת וכוונו שידלקו האורות בכל משך זמן הסדר וכדומה). להלן יפורטו עיקרי הדברים וישמשו כתזכורת: מכירת חמץ וסימון המקומות בהם ישנם דברים המכורים לנכרי; טבילת כלים והגעלת כלים; ניקוי השואב אבק, המטאטא, המכונית והמחסן; בדיקת הכיסים של הבגדים מחמץ (בנוסף יש לבדוק גם בשבת את הכיסים של הבגדים שלובשו בשבת); תספורת וגזיזת הציפורניים; הכנת בגדי (השבת ו)החג: גיהוץ, הסרת תוויות ומדבקות, כפתורי רזרבה; צחצוח נעליים, קשירת הציצית; צליית הזרוע (גרון עוף שהוסר ממנו רוב הבשר); בישול הביצה; הכנת החרוסת (אגוזים, תפוחים ואגסים); הכנת מי מלח; שטיפת וייבוש החסה; הפרשת תרומות ומעשרות וכן הפרשת חלה מן המצות באם לא הפרישו; בדיקת המצות מפני כפולות ונפוחות; שקילת ה"כזיתים" (מצה כ-30 גרם. מרור כ-17 גרם)הכנת החזרת; הכנת נרות שבת ונרות לחג; הכנת נר שידלק עד צאת השבת עבור הדלקת נרות בליל החג.
נכתב ע"י מכון הלכה חב"ד
מקור: שו"ע אדה"ז או"ח סתמ"ד ס"ח. נטע"ג ע"פ שחל בשבת פ"ז, פ"ט פ"י. וראה ספר 'הלכה למעשה' (בהוצאת מכון הלכה חב"ד) מועדים – פסח פרק יז.
ערב פסח שחל בשבת
798
שאלה:
תשובה:
יום שישי זה אינו ערב פסח, ולכן אפשר להסתפר כל היום ככל יום שישי.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' רנ"א ס"ד.
פסח ערב פסח ערב פסח שחל בשבת תספורת
211
שאלה:
תשובה:
עדיף שיהיה קומקום המיוחד להכשרות, או להכשיר את הקומקום של כל השנה טרם השימוש בו להכשרה, על ידי שינקה היטב את הקומקום, וירתיח אותו כשהוא מלא במים וישפוך למקום שאינו בא במגע עם חמץ.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תנ"א סנ"ט, משנ"ב שער הציון סי' תמ"ד ס"ק ד', דרכי תשובה סי' ק"ה ס"ק ק"א
כשרות פסח הכשרת שיש
509
שאלה:
תשובה:
מה שנמכר לגוי אין צורך לבדוק בו בדיקת חמץ.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ת צמח צדק אורח חיים סימן מז, וראה במה שהאריך בקובץ אהלי שם ב עמ' צד ואילך
פסח בדיקת חמץ מכירת חמץ
780
שאלה:
תשובה:
לכתחילה ראוי שבדיקה זו תיעשה על ידי האבא, בעל הבית – (ויכול להיעזר, גם על ידי שלוחו, או בנו – מעל גיל בר מצוה). לעת הצורך, ניתן גם למנות את אשתו לבדוק את החמץ.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ראה שו"ע אדה"ז סימן תלב, ס"י.
פסח בדיקת חמץ
1453
שאלה:
תשובה:
כן, אף שאינו בכור לדיני ירושה, צריך להתענות בתענית בכורות, בפועל נהוג לשמוע סיום מסכת ולאכול, ולא לצום.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' ת"ע ס"ב.
ערב פסח תענית בכורות
322
שאלה:
תשובה:
בקביעות שנה שערב פסח חל בשבת, אין מתענים תענית בכורים ביום שישי מפני כבוד השבת, אלא מקדימים את התענית ליום חמישי י"ב בניסן. ופשט המנהג, שבמקום להתענות משתתפים הבכורים בסיום מסכת עם סעודת מצווה, ובכך פוקעת התענית, ואף קטן שעתיד להגדיל בערב פסח שחל בשבת ישתתף בזה.
נכתב ע"י מכון הלכה חב"ד
מקור: שו"ע אדה"ז או"ח סת"ע ס"א וס"ז. לקו"ש חי"ז עמ' 66 ואילך. נטע"ג 'ע"פ שחל בשבת' פ"ב ס"א.
ערב פסח שחל בשבת תענית בכורות פסח
911
שאלה:
תשובה:
גלולות רבות של תרופות וויטמינים עלולות להכיל עמילן המופק מרכיבי חמץ לשם גיבוש הגלולה. או תמציות העשויות מאלכוהול חמץ, או מוצרים ללא חמץ המיוצרים יחד עם מוצרי חמץ או מיוצרים בכלי חמץ ללא הכשרה לפסח. ולכן כשאין הדבר כרוך בטיפול חיוני של הצלת-חיים יש להימנע מנטילת תרופות שאינן כשרות לפסח. וגם במקרה שטעמה של התרופה מר כך שאין נהנים מעצם בליעתו היו שאסרו זאת, משום שגם במקרה שהחמץ אינו ראוי למאכל כלב מכל מקום אסור לאכלו בפסח משום שבכך מראה הוא שעבורו החמץ כן נחשב כאוכל. עם-זאת, פוסקים רבים התירו את השימוש בתרופות במצבים מסוימים, והורו כיצד יש להשתמש בהם באופן המותר. וכיוון ששאלת השימוש בתרופות עשויה לעתים להיות שאלה של פיקוח-נפש, הזהירו פוסקים רבים, שאין לאדם להורות לעצמו בתחום זה, מבלי להתייעץ תחלה עם רב מורה-הוראה אודות השימוש או ההימנעות מהם בפסח.
נכתב ע"י הרב דניאל גראבסקי
מקור: ראה שו"ע אדה"ז סתמ"ב סכ"ב ובקו"א סקי"א שם. שאגת אריה סע"ה. כתב סופר או"ח סקי"א. אג"מ או"ח ח"ב סצ"ב, ח"ג, סס"ב.
פסח תרופות
1118
שאלה:
תשובה:
מן הדין מספיק בכיבוס בהרתחה, המחמירים מחליפים מפה לפסח.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: ע"פ שו"ע אדה"ז סי' תנ"א סנ"ח, נטעי גבריאל הל' פסח ח"א פע"ז סי"ג ובהערות שם
פסח הכשרת כלים
1973
שאלה:
תשובה:
אין טובלים במלח מפני חיבוב המצוה. דהיינו כדי לטעום את טעם המצה בלי תערובת טעם אחר כלל. אולם מניחים מלח על השולחן.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: הגדה של פסח, שו"ע אדה"ז סי' תע"ה ס"י. טעם הנחת המלח הוא להזכיר את ה'ברית מלח', ולמנוע קטרוג בעת הנט"י, ולכן זה שייך גם בליל הסדר אף שלא מטבילין במלח.
פסח ליל הסדר אכילת מצה
424
שאלה:
תשובה:
אין שום בעיה לאכול בשר בליל הסדר, ואדרבה חשוב לאכול בשר ביום טוב, רק שבליל הסדר אסור לאכול בשר צלוי או בשר בלי מים, כגון צלי קדר שהבשר מתבשל בקדירה רק עם הרוטב שיוצא מהבשר עצמו, או בשר (וכן עוף) שהכניסו עם קצת שמן בכמות קטנה רק כדי שלא ידבק לתבנית, שנוהגים להחמיר גם בזה, לכן יכין בשר מבושל במרק או ברוטב ויאכל בליל הסדר.
נכתב ע"י רבני מכון הלכה
מקור: שו"ע אדה"ז סי' תע"ו ס"א - ד'
פסח ליל הסדר אכילת בשר
992

הלימוד באתר לזכות ר' יחזקאל בן גלדיס ורעייתו תמר בת שולמית נועם

יש לך שאלה בהלכה?
מוקדי ההלכה 'סמס לרב' ו'קו לרב' עומדים לרשותך, תוכלו לשלוח הודעה או להתקשר ולקבל מענה תוך זמן קצר.
message
סמסו שאלה לרב
055-7081737
call
חייגו למוקד ׳קו לרב׳
077-2251770
בוקר 11:00 – 13:00 ערב 15:00 – 24:00

התשובות המופיעות באתר, ניתנו לאנשים ששאלו באופן פרטי, ואין ללמוד ולהקיש למעשה ממקרה למקרה.
מכון הלכה חב"ד (ע"ר)
משרד המכון: 02-3011770
דוא"ל office@smslarav.co.il
E-mail HalakhaFr@smslarav.co.il
SMS au RAV • L'Institut d'Halakha
456,001
שאלות ותשובות
בארכיון ׳סמס לרב׳

יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד